MIĘDZYNARODOWY KONKURS SKRZYPCOWY
IM. HENRYKA WIENIAWSKIEGO
_________________________________________________________________________________________________
Członek-Założyciel Światowej Federacji Międzynarodowych Konkursów Muzycznych z siedzibą w Genewie1:
Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. H. Wieniawskiego organizowany przez Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu jest członkiem-założycielem Światowej Federacji Międzynarodowych Konkursów Muzycznych z siedzibą w Genewie (World Federation of International Music Competitions – WFIMC). Federacja, utworzona przez trzynaście międzynarodowych konkursów muzycznych, powstała w 1957 r. Obecnie WFIMC zrzesza ponad 120 członków – konkursów muzycznych charakteryzujących się najwyższymi artystycznymi i organizacyjnymi standardami. Członkowie Federacji odgrywają ważną rolę, wskazując i promując najbardziej obiecujące talenty muzyki klasycznej, wspomagając rozwój ich kariery – poprzez umożliwienie im zaistnienia na scenie konkursowej przed wybitnymi jurorami, publicznością oraz mediami.
_________________________________________________________________________________________________
Od osiemdziesięciu lat Henryk Wieniawski patronuje Międzynarodowym Konkursom Skrzypcowym, od 1952 roku odbywają się one w
Poznaniu; w 2016 roku - po raz piętnasty. Oczekiwani są na nim
przedstawiciele kolejnej generacji młodych wirtuozów, wychowanych już w
globalizującym się świecie. Częstokroć urodzonych w jednym kraju, nauki
pobierających w innym, a zamieszkałych jeszcze gdzie indziej. Na co
dzień poddawanych wpływom różnych kultur. Łączy ich jednak muzyka i -
jak zawsze - potrzeba zmierzenia z rówieśnikami swoich talentów,
umiejętności technicznych, wyobraźni artystycznej. Na miejsce tej
konfrontacji wybrali Poznań – miasto, które poszczycić się może najstarszym konkursem skrzypcowym na świecie.
I chociaż w jego jubileuszowej piętnastej edycji
chcielibyśmy sprostać nade wszystko aktualnym oczekiwaniom programowym
kandydatów i niezwykle ważnemu w tym przedsięwzięciu ogniwu, jakie
stanowi publiczność konkursowa, to ani na moment nie zapomnieliśmy, że
siłą konkursów Wieniawskiego jest ich historia. A w niej zwłaszcza -
nazwiska laureatów i jurorów. Sięgnijmy zatem na chwilę pamięcią w
przeszłość…
W 1935 roku - w setną rocznicę urodzin naszego patrona
- jego bratanek Adam, sam też kompozytor, zainicjował w Warszawie
międzynarodowe spotkania młodych skrzypków; w glorii pierwszych
laureatów opuścili je: Francuzka Ginette Neveu (z I nagrodą), u progu
wielkiej kariery, tragicznie przerwanej katastrofą lotniczą, Rosjanin
Dawid Ojstrach (II nagroda), o którego późniejszej roli w światowej
wiolinistyce wprost nie uchodzi przypominać oraz Anglik Henry Temianka
(III nagroda). Wśród nagrodzonych byli też m.in. Ida Haendel, Bronisław
Gimpel, Grażyna Bacewicz i wielu innych, którym wojna pokrzyżowała
artystyczne drogi, a także przerwała tak pięknie rozpoczęte dzieje
konkursu.
Po 17 latach szczęśliwie odrodził się on w Poznaniu -
mieście, które wobec zniszczonej stolicy - z wielu względów najbardziej
było predestynowane do tej roli. Uwielbiał je kiedyś sam Wieniawski. I
chociaż w grudniu 1952 roku zjawiło się tutaj zaledwie 23 skrzypków z 7
krajów, to niektóre ich nazwiska do dzisiaj poruszają melomanów.
Zwyciężył młodziutki Igor Ojstrach (syn Dawida). Tuż za nim (z II
nagrodą ex aequo) byli Wanda Wiłkomirska i Rosjanin Julian Sitkowiecki.
III Konkurs (1957 r. z 45 uczestnikami z 16 państw i m.in. z Dawidem
Ojstrachem w jury), to rywalizacja między Rosjanką Rozą Fajn i
faworytem publiczności, Amerykaninem Sidney Harthem. W 1962 r., już
przez nikogo nie kwestionowanym zwycięzcą został jego rodak,
fenomenalny Charles Treger. Pięć lat później (1967 r.) triumfował po
raz pierwszy Polak Piotr Janowski. VI Konkurs w 1972 r. należał do
trzech skrzypaczek: Rosjanki Tatiany Grindienko, Japonki Shizuki
Ishikawy i Polki Barbary Górzyńskiej, za to następny w 1977 r.
zdominowali mężczyźni: Wadim Brodski, Piotr Milewski i Michaił Wajman.
Kolejny turniej (1981 r.) rozegrał się z legendarnym Henrykiem
Szeryngiem w roli szefa jurorów i pod znakiem dominacji Japończyków;
Obok Keiko Urushihary (I miejsce), jeszcze cztery główne nagrody im
przypadły w udziale. IX Konkurs (1986 r.), to triumf Rosjanina Ewgenija
Buszkowa. Natomiast jubileuszowa, dziesiąta edycja (1991 r.), z
rekordową w całej historii liczbą 54 uczestników, zakończyła się
podwójnym sukcesem Polaków – Bartłomieja Nizioła i Piotra Pławnera.
Tymczasem w 1996 r. jurorzy pod honorowym przewodnictwem Yehudi
Menuhina, nie znaleźli osobowości godnej złotego medalu i dopiero II
nagrodą obdarzyli Japonkę Reiko Otani.
Pierwszy w tym stuleciu,
a dwunasty z kolei Konkurs Wieniawskiego w 2001 roku otworzył nowy
rozdział w dziejach turnieju. Organizatorzy zdecydowali się powierzyć
współautorstwo programu, regulaminu i składu jury Shlomo Mintzowi,
wioliniście i pedagogowi o uznanym, międzynarodowym autorytecie.
Artysta rzeczywiście przyciągnął sporą gromadę ponad 100 ciekawych
talentów, spośród których sam wyselekcjonował 46 kandydatów do
właściwej rywalizacji. Wygrała ją 16-letnia Rosjanka Alena Bayeva.
Trzynasta edycja była efektem doświadczeń poprzedniej. Wraz z zarządem
Towarzystwa im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, wspartym zespołem
konsultantów w kraju i za granicą, współtworzył ją Konstanty Andrzej
Kulka, jeden z najznakomitszych polskich artystów - muzyków. On też,
razem z Wandą Wiłkomirską i Bartłomiejem Niziołem – przedstawicielami
dwóch, jakże różnych generacji laureatów Konkursu oraz ośmioma
autorytetami gry skrzypcowej ze świata, poszukiwał najgodniejszych
młodych wirtuozów lauru Wieniawskiego 2006. Godność tę uzyskała Polka
Agata Szymczewska, wykształcona w poznańskiej Akademii Muzycznej oraz w Wyższej Szkole Muzycznej w Hanowerze. Czternasta edycja należała do wyjątkowych. Funkcję przewodniczącego jury objął skrzypek światowego formatu Maxim Vengerov. Honorową przewodniczącą została Ida Haendel. Po raz pierwszy uczestnicy byli kwalifikowani do konkursu na podstawie preselekcji, które w dziewięciu miastach świata (w Bergamo, Londynie, Quebecu, Jokohamie, Seulu, Moskwie, Baku, Brukseli i Poznaniu) osobiście przeprowadził Vengerov. Nowością był również etap z orkiestrą kameralną. Pierwszą nagrodą i Złotym Medalem Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego została uhonorowana wybitnie utalentowana koreańska skrzypaczka Soyoung Yoon.
EDYCJE KONKURSU:
XVI Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. H. Wieniawskiego
Poznań, 7-21 X 2022
XV Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. H. Wieniawskiego
Poznań, 8-23 X 2016
XIV Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. H. Wieniawskiego
Poznań, 8-22 X 2011
XIII Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. H. Wieniawskiego
Poznań, 14-29 X 2006
XII Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. H. Wieniawskiego
Poznań, 13-29 X 2001
XI Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. H. Wieniawskiego
Poznań, 12-27 X 1996
X Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. H. Wieniawskiego
Poznań, 9-23 XI 1991
IX Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. H. Wieniawskiego
Poznań, 8-23 XI 1986
VIII Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. H. Wieniawskiego
Poznań, 10-25 X1981
VII Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. H. Wieniawskiego
Poznań, 13-27 XI 1977
VI Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. H. Wieniawskiego
Poznań, 12-26 XI 1972
V Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. H. Wieniawskiego
Poznań, 4-19 XI 1967
IV Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. H. Wieniawskiego
Poznań, 4-18 XI 1962
III Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. H. Wieniawskiego
Poznań, 1-15 XII 1957
II Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. H. Wieniawskiego
Poznań, 5-16 XII 1952
I Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. H. Wieniawskiego
Warszawa, 3-16 III 1935
_________________________________________________________________________________________________
1Polskimi członkami Federacji są także konkursy:
- Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie – członek założyciel
- Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie
- Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach
- Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy