Piotr Milewski
Piotr Milewski, zdobywca II nagrody w VII Konkursie Wieniawskiego (1997). Po prawej skrzypek ze swoją profesor Jadwigą Kaliszewską.
Piotr Milewski jest laureatem prestiżowych międzynarodowych
konkursów skrzypcowych, zdobywcą m. in. Srebrnego Medalu na Międzynarodowym
Konkursie im. Niccolò Paganiniego we Włoszech, Srebrnego Medalu na
Międzynarodowym Konkursie im. Henryka Wieniawskiego w Polsce (1977), Srebrnego
Medalu oraz Nagrody Publiczności dla ulubionego skrzypka na
Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Królowej Elżbiety w Belgii.
Piotr Milewski (Poland) - Henryk Wieniawski - Violin Concerto No. 1 in F sharp minor, Op. 14, I. Allegro moderato - Poznań Philharmonic Orchestra conducted by Wojciech Rajski.mp3 13.1 MB
Piotr Milewski, mając te nagrody na swoim artystycznym koncie, występował jako solista zyskując uznanie w całej Europie, Ameryce oraz Azji - szczególnie w takich krajach jak: Austria, Belgia, Bułgaria, Kuba, ówczesna Czechosłowacja, Francja, Niemcy, Holandia, Korea, Polska, Portugalia, Tajwan, były ZSRR, jak również Stany Zjednoczone.
Od 1988 do 1997 roku współpracował z Dorothy DeLay w Szkole Juilliarda w Nowym Jorku, gdzie jego uczniami byli: Edward Dussinberre - pierwszy skrzypek Takacs Quartet, Tricia Park - laureatka nagrody Avery Fisher Grant oraz pierwsza skrzypaczka Maya Quartet, a także Martin Risley - koncertmistrz Edmonton Symphony w Kanadzie. Jeden z jego uczniów z CCM [College-Conservatory of Music na Uniwersytecie w Cincinnati], Hye Yoon Park, zdobył - jako najmłodszy uczestnik - Brązowy Medal na Międzynarodowym Konkursie Młodych Skrzypków im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie.
Piotr Milewski występował jako solista i kameralista, współpracował także z rozmaitymi festiwalami, między innymi z St. Moritz Festival (w Szwajcarii), Madeira Festival (w Portugalii), Music & Amitie Festival (w Szwajcarii), Aspen Music Festival (w USA), Aria International Summer Academy (w USA), Pacific Festival of California (w USA), Yong Pyong Music Festival (w Korei) oraz Great Wall Academy (w Chinach).
Naukę gry na skrzypcach rozpoczął u Floriana Rylla, następnie uczył się u Stefana Betza w Szkole Muzycznej im. Karola Kurpińskiego w Poznaniu. Studiował w Akademii Muzycznej w Poznaniu, w klasie Jadwigi Kaliszewskiej. Później kształcił się u Josefa Gingolda na Uniwersytecie w stanie Indiana, jak również u Dorothy DeLay i Hyo Kang'a w Szkole Juilliarda.
"Piotr Milewski (...) potrafi grać
ciepłym, pewnym dźwiękiem oraz kształtować frazy w taki sposób, by nadać
im wigor i naturalne brzmienie (...) Grał ostrożnie, czego można
spodziewać się po zwycięzcy konkursu, ale jednak w energiczny, właściwy
tylko dla niego sposób (...) [Był to] występ pełen spontanicznych,
ekscytujących momentów (...) [Piotr Milewski] posiada zdolność tworzenia
odcieni impresjonistycznych dźwięków (...) [To] śmiałe, rytmicznie żywe,
wykonanie".
The New York Times
"Wspaniały start (...) Był to
wiedeński debiut Milewskiego, wart poświęcenia mu wieczoru. Wielki
talent techniczny nie jest jego jedynym, bo grając Wieniawskiego
udowodnił swoją pełną wigoru muzykalność połączoną z wyczuciem rytmu oraz
frazowania".
Wiener Presse (Wiedeń)
"Pewny siebie polski
skrzypek, Piotr Milewski, pokazał swoją indywidualność, techniczną
wirtuozerię oraz pełną ciepła muzykalność. Śmiały wirtuoz (...) rzadko
słyszy się Kaprys Paganiniego zagrany tak czystym dźwiękiem,
z temperamentem i techniczną solidnością. Adagio g-moll Bacha zostało
wykonane z medytacyjnym spokojem i pięknem, co sprawiło, że ta wspaniała
muzyka była naprawdę wspaniała".
Stuttgarter Zeitung (Niemcy)
„Piotr
Milewski swą solową partię uszlachetnił zawiłymi, podwójnymi chwytami i
wirtuozowskim gestem. Paganini z wysublimowanym uczuciem.”
Basler Zeitung (Bazylea, Szwajcaria)