Dong-Suk Kang


   Nadzwyczajne uznanie, jakim cieszy się występujący na pięciu kontynentach Dong Suk-Kang, spowodowane jest jego artyzmem, muzykalnością i wirtuozerią. Dominic Gill, krytyk muzyczny z Londynu, opisał Dong-Suk Kang’a w swojej publikacji „Księga Skrzypiec” jako „jednego z najwybitniejszych obecnie skrzypków świata.  Jego nieskazitelna technika oraz perfekcyjne smyczkowanie z pewnością wytwarzają najpiękniejsze brzmienia skrzypcowe, jakie można dzisiaj usłyszeć”. Ormandy, Serkin, Menuhin, Francescatti, jak również inni eminentni muzycy także ogłosili go jednym z najwspanialszych skrzypków jego pokolenia oraz muzykiem na najwyższym poziomie.

Urodzony w Korei Dong-Suk Kang przeprowadził się w 1967 roku do Nowego Jorku aby podjąć studia w Szkole Juilliarda a później także w Instytucie Curtisa u Ivana Galamiana. Po raz pierwszy zwrócił uwagę amerykańskiej publiczności w 1971 roku, kiedy to wzbudził sensację wygrywając dwa Konkursy: San Francisco Symphony Foundation Competition oraz Merriweather Post Competition w Waszyngtonie.

Po debiucie w Centrum Kennedy'ego oraz występie z Seiji Ozawą, wygrał czołowe nagrody w wielu międzynarodowych konkursach, m.in. w Montrealu, Londynie – w Konkursie imienia Carla Flescha, czy w Brukseli – w Konkursie imienia Królowej Elżbiety.

Od tego momentu występował z wieloma znakomitymi orkiestrami świata, w tym z zespołami z Ameryki (z Filadelfii, Cleveland, Los Angeles, Saint Louis, San Francisco, Baltimore, Waszyngtonu, Montrealu) oraz Europy (z Filharmonią Królewską, Filharmonią Londyńską, Orkiestrami BBC, Halle, Birmingham, Szkocką Narodową, Monachijską, Stuttgardzką, Gewandhausu, Gothenburga, Saint Petersburga, Moskiewską, Rotterdamską, francuską, belgijską i polską orkiestrą narodową). Trasy koncertowe w Azji obejmowały występy z następującymi orkiestrami: NHK, Yomiuri, Tokyo Metropolitan, Hong Kongu, Singapuru, Malezji, Pekinu, Szanghaju, orkiestrą KBS oraz Filharmonią z Seulu, z którym to zespołem odbył również tournee po Stanach Zjednoczonych i Europie. Artysta koncertował także na dużym obszarze Australii, grając z sześcioma orkiestrami Australian Broadcasting Corporation.

Dong-Suk Kang współpracował z dyrygentami, takimi jak: Dutoit, Ozawa, Mazurem, Jarvi, Menuhin, Salonen, Slatkin, Chung, Barshai, Jansons, Norrington, Foster, Svetlanov, Berglund, Lazarev i Herbig. Występował w najważniejszych ośrodkach muzycznych oraz na festiwalach całego świata a jego koncerty, takie jak np. London Proms, były często transmitowane w telewizji oraz radio w wielu krajach. Jego silne zainteresowanie muzyką kameralną zaowocowało udziałem w rozmaitych festiwalach muzyki kameralnej, np. w Spoleto, Santa Fe, Kuhmo, Korsholm, Seattle, Vancouver, Newport czy  Australii. Wystąpił gościnnie z CMS (Chamber Music Society of Lincoln Center) w Nowym Jorku oraz odbył z nimi trasę koncertową po USA.

Szeroki repertuar Dong-Suk Kanga obejmuje nie tylko wszystkie standardowe dzieła , ale także wiele niezwykłych i zapomnianych utworów. Niedawno odbyło się z jego udziałem w Wielkiej Brytanii, na zlecenie BBC, premierowe wykonanie koncertu skrzypcowego "Mistral" Alana Hoddinotta. Dong-Suk Kang wykonał również po raz pierwszy III Koncert Isanga Yun na koncercie otwierającym Festiwal "Światowe Dni Muzyki". Wcześniej zagrał również jako pierwszy I Koncert tego kompozytora.

Wśród nagrań artysty, oprócz dobrze znanych dzieł, takich jak np. "Cztery Pory Roku" Vivaldiego (z Academy of St. Martin in the Fields), znajdują się także koncerty Nielsena i Elgara, cała muzyka kameralna Honeggera i Alkana, jak również Sonata Furtwänglera. Jego nagrania zdobyły uznanie krytyków oraz nagrody, takie jak: Grand Prix du disque przyznane przez Académie Charles Cros oraz Nouvelle Académie du disque. Nagranie Koncertu Waltona zostało wybrane CD miesiąca przez magazyn Gramophone oraz nominowane do nagrody Gramophone Award 2000.

Dong-Suk Kang jest profesorem na Uniwersytecie Yonsei w Seulu i dyrektorem artystycznym Festiwali - "MusicAlp" we Francji oraz "Seoul Spring Festival" w Korei.