Jury 


Agata Szymczewska - Przewodnicząca Jury

Marcin Baranowski
Łukasz Błaszczyk
Bartosz Bryła
Christian Danowicz
Jakub Jakowicz
Szymon Krzeszowiec
Oriana Masternak
Paweł Radziński
Małgorzata Skorupa
Piotr Tarcholik
Janusz Wawrowski

Agata Szymczewska / fot. Justyna Radzyminska (2025) Marcin Baranowski Łukasz Błaszczyk /  fot. Paulina Stępka Śląska Bartosz Bryła / Fresh Frame (2025) Christian Danowicz / fot. Lukasz Rajchert Jakub Jakowicz / fot. M. Żaboklicki Szymon Krzeszowiec / fot. Damian Krzanowski Oriana Masternak / fot. Anita Wąsik-Płocińska Paweł Radziński Małgorzata Skorupa / fot. Piotr Rodak Piotr Tarcholik / fot. Piotr Syndoman Janusz Wawrowski / fot. B. Barczyk

Agata Szymczewska

Od zdobycia I nagrody, Złotego Medalu oraz Nagrody Publiczności w XIII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, regularnie występuje na renomowanych scenach w Europie, Azji i obydwu Amerykach, zdobywając uznanie międzynarodowych krytyków, słynnych dyrygentów oraz orkiestr i festiwali, z którymi współpracuje. Występowała m.in. w nowojorskiej Carnegie Hall, Chicago Symphony Hall, Kennedy Center w Waszyngtonie, Wigmore Hall w Londynie, Théatre des Champs-Élysées w Paryżu, Concertgebouw w Amsterdamie, Palau de la Musica w Barcelonie, w Filharmonii Berlińskiej, Sala Sao Paulo w Brazylii, Seoul Arts Center w Korei pod batutą m. in. Seiji Ozawy, Sir Nevilla Marrinera, Ricardo Muti, Andreya Boreyko, Maxima Vengerova, Krzysztofa Pendereckiego, Johna Axelroda, Jerzego Maksymiuka, Jacka Kasprzyka, Krzysztofa Urbańskiego, Michała Nesterowicza, Antoniego Wita, Jana Krenza oraz w Royal Festival Hall z London Philharmonic Orchestra, którą poprowadził Osmo Vanska. 

Oprócz koncertów solistycznych, ważnym punktem jej kariery jest muzyka kameralna. Dzięki niej koncertowała z wieloma wybitnymi artystami takimi jak: Krystian Zimerman, Martha Argerich, Igor Levit, Anne-Sophie Mutter, Gidon Kremer, Maxim Vengerov czy Mischa Maisky. Od 2014 roku jest prymariuszką renomowanego Karol Szymanowski Quartet. 

Jest laureatką nagrody London Music Masters 2009. Otrzymała również: „Paszport Polityki”,  Nagrodę TVP Kultura w kategorii Muzyka Poważna, 4 nagrody„Fryderyk” oraz „Koryfeusz Muzyki Polskiej” w kategorii Osobowość Roku (2022). W swoim dorobku fonograficznym ma kilkanaście płyt CD i DVD, które zostały wydane m. in przez: Deutsche Grammophon, Sony Music, Decca, Hyperion Records, SWR Music, Universal Music, CD Accord.

Jest absolwentką Hochschule für Musik und Theater w Hannoverze w klasie prof. Krzysztofa Węgrzyna oraz Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie prof. Bartosza Bryły. Jest profesorem klasy skrzypiec na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w ZPSM nr 1 w Warszawie. Od czerwca 2023 roku pełni funkcję Prezesa Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu. Gra na skrzypcach Nicolo Gagliano (1755), które zostały użyczone dzięki uprzejmości Anne-Sophie Mutter. 

Marcin Baranowski

Skrzypek – solista, kameralista, pedagog. Znajduje się w gronie najwybitniejszych polskich profesorów uczących gry na skrzypcach. Od urodzenia jest związany z Poznaniem. Tutaj też studiował w klasie skrzypiec prof. Jadwigi Kaliszewskiej. W 1985 roku ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego. Swoją grę doskonalił pod kierunkiem prof. Andre Gertlera.

Wybitny kameralista – przez 10 lat grał w zespole muzyki dawnej Collegium Musicorum Posnaniensium. 24 lata współtworzył na stanowisku koncertmistrza jeden z najznakomitszych zespołów w Europie – Orkiestrę Kameralną „Amadeus” Polskiego Radia pod dyrekcją Agnieszki Duczmal. 

Jest profesorem Akademii Muzycznych w Poznaniu i Bydgoszczy. Od 1992 roku pracuje również w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej w Poznaniu im. Jadwigi Kaliszewskiej – znanej jako „Szkoła Talentów”, w której buduje wspaniałe zaplecze dla polskich sukcesów wiolinistycznych już od najmłodszego pokolenia skrzypków. 

Jest też wykładowcą Kursów Mistrzowskich w Polsce i zagranicą. Bierze udział jako juror w wielu konkursach skrzypcowych i kameralnych. Jego uczniowie występują w prestiżowych salach koncertowych i studiach radiowych. Zajmują zaszczytne stanowiska koncertmistrzów renomowanych orkiestr w Polsce i zagranicą. Są laureatami konkursów skrzypcowych (m. in.: Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, Zdzisława Jahnkego w Poznaniu, Stanisława Serwaczyńskiego w Lublinie, Tibora Vargi w Sion, Kloster Schontal, L. Spohra w Weimarze, Pablo Sarasatego w Pamplonie, J. Joachima w Hanowerze, Michaela Hilla w Auckland, Arthura Grumiaux w Brukseli, Young Concert Artist Trust w Londynie, Aram Khachaturian International Competition w Erewaniu, Karola Szymanowskiego w Katowicach, Jaschy Heifetza w Wilnie).

Łukasz Błaszczyk

Wybitny polski skrzypek, solista, kameralista i pedagog. Kształcił się m.in. u Iwony Wojciechowskiej, Zakhara Brona, Aleksandra Kramarova, Mariny Jaszwili. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Łodzi i Konserwatorium Muzyczne w Enschede w Holandii.

Jest laureatem XI Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu w 1996 roku, podczas którego otrzymał również wiele wyróżnień pozaregulaminowych. Jest zdobywcą nagród na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach skrzypcowych i kameralnych.

Najważniejszym momentem w jego karierze były nagrody na Konkursie Europejskiej Unii Radiowej w Lubljanie i na XI Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Dzięki tym sukcesom koncertował jako solista i kameralista na całym świecie, kładąc szczególny nacisk na popularyzowanie muzyki polskiej.

W roku 1999 uczestniczył w wielkim światowym tournée Krystiana Zimermana

jako jeden z koncertmistrzów „Polish Festival Orchestra”, występując w najsłynniejszych salach koncertowych w Europie i USA. W latach 2005-2014 był koncertmistrzem Orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. 

Jest założycielem i szefem artystycznym Orkiestry Kameralnej „PRIMUZ”, z którą koncertuje w Polsce i zagranicą. Jako dyrygent współpracował z wieloma znakomitymi solistami jak: Adam Makowicz, Kevin Kenner, Olga Pasiecznik, Krzesimir Dębski, Rafał Kwiatkowski, Zbigniew Raubo, Krzysztof Cugowski, czy Jacek Królik. Z powodzeniem łączy swoją aktywność zarówno na polu muzyki poważnej, jak i rozrywkowej. W 2016 roku jego płyta z II Koncertem skrzypcowym Krzesimira Dębskiego, wydana przez Polskie Radio, została nominowana do nagrody „Fryderyk”. 

Prowadzi bardzo intensywną działalność jako juror międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów muzycznych, a także jako pedagog na wielu kursach i warsztatach.

W latach 2018-2021 był członkiem Rady do spraw Szkolnictwa Artystycznego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W latach 2014-2020 kierował pracą Katedry Instrumentów Smyczkowych, a od września 2024 roku jest prorektorem do spraw artystycznych i promocji w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.

Za swoją bogatą działalność artystyczną został uhonorowany Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Nagrodą Polskiej Akademii Nauk, Srebrnym Krzyżem Zasługi, Nagrodą Prezydenta Miasta Łodzi. 

Bartosz Bryła

Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku sześciu lat. Studiował w Staatliche Hochschule für Musik we Freiburgu, w klasie prof. Wolfganga Marschnera, a następnie w Akademii Muzycznej w Poznaniu, w klasie prof. Jadwigi Kaliszewskiej. Dyplom ukończenia studiów z wyróżnieniem uzyskał w 1983 roku. Brał udział w kursach interpretacji muzycznej w klasach Henryka Szerynga, Nathana Milsteina oraz sir Yehudi Menuhina.

Jest laureatem kilku konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, w tym VIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (1981).

Od 1986 roku jest członkiem „Chopin Trio”. Współpracuje też z zespołem muzyki dawnej „Collegium Viridimontanum” grając na instrumentach historycznych. 

Prowadzi intensywną działalność koncertową – występuje jako solista i kameralista w najlepszych salach całego świata. Koncertował w całej Europie oraz na Kubie, w Chinach, Japonii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Meksyku, jak również w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Libanie.  

Nagrał wiele płyt, zarówno dla polskich, jak i zagranicznych firm fonograficznych, m.in. Polskie Nagrania, Wifon, Poljazz-Classik, Emscherland Classik (Niemcy), Selene – światowa premiera nagrania Sonaty Skrzypcowej Józefa Wieniawskiego z pianistą Andrzejem Tatarskim, EMG Victor (Japonia) – udział w nagraniach dzieł wszystkich Fryderyka Chopina. Nagrał materiały archiwalne dla Polskiego Radia, m.in. pierwsze w historii nagrania I Koncertu skrzypcowego fis-moll Karola Lipińskiego z Orkiestrą Polskiego Radia i Telewizji w Warszawie pod dyrekcją Jerzego Salwarowskiego.

Prowadzi także działalność pedagogiczną. Jest profesorem klasy skrzypiec. Obecnie jest kierownikiem Katedry Instrumentów Smyczkowych Harfy i Gitary w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Od 1998 roku prowadzi również klasę skrzypiec w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Prowadził mistrzowskie kursy wykonawcze oraz wykłady w różnych ośrodkach w Polsce i za granicą.

Uczestniczył w pracach wielu konkursów skrzypcowych, kameralnych i lutniczych w Polsce oraz zagranicą. W 2011 roku był vice-przewodniczącym Jury na XIV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. 

Za swoją długoletnią pracę otrzymał wiele nagród, m.in. dwukrotnie nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, medale: „Zasłużony Działacz Kultury”, „Złoty Krzyż Zasługi”, Medal Komisji Edukacji Narodowej, Medal Brązowy i Srebrny „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz „Medal Złoty za Długoletnią Służbę”. W latach 2007-2017 był prezesem Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. 

Christian Danowicz

Urodził się w 1983 r. w Buenos Aires, w Argentynie. Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku lat 4 pod okiem swojego ojca, Enrique Danowicza, skrzypka i pedagoga. Z wyróżnieniem ukończył Konserwatorium Muzycznego w Tuluzie (Francja) w klasie skrzypiec prof. Gillesa Colliarda. W 2010 roku otrzymał tytuł magistra sztuki na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie studiował skrzypce pod kierunkiem prof. Julii i Krzysztofa Jakowiczów. Na tej samej uczelni ukończył studia licencjackie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Antoniego Wita i prof. Tomasza Bugaja.

W 2014 r. pod kierunkiem prof. J. Pietrzaka uzyskał stopień doktora Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, gdzie obecnie prowadzi klasę skrzypiec. W 2017 r. otrzymał stopień doktora habilitowanego, a od 2019 r. jest również wykładowcą na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie. 

Jest laureatem III nagrody na IV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. T. Wrońskiego w Warszawie (2009), na którym został wyróżniony nagrodą specjalną dla najciekawszej indywidualności artystycznej oraz dla najlepszego studenta UMFC w Warszawie. W 2010 roku otrzymał I nagrodę na Konkursie Muzyki Kameralnej na festiwalu Duxbury Music Festival w Stanach Zjednoczonych. 

Od 2010 jest koncertmistrzem NFM Orkiestry Leopoldinum we Wrocławiu, z którą regularnie występuje również jako solista i dyrygent. Jest również współzałożycielem NFM Trio Solistów Leopoldinum. 

Płyty NFM Orkiestry Leopoldinum Made in Poland (2018) oraz Supernova (2019), na których występuje jako solista, aranżer i dyrygent, zostały nagrodzone prestiżową statuetką „Fryderyk”.

Na swoim koncie ma występy m.in. w Stanach Zjednoczonych, Wenezueli, Niemczech, Francji, Szwajcarii, Luksemburgu, Włoszech, Ukrainie i Litwie. W Polsce jako solista wystąpił z towarzyszeniem Płockiej Orkiestry Symfonicznej, Filharmonii Lubelskiej, Filharmonii Koszalińskiej, Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej, Orkiestry Kameralnej Leopoldinum, Filharmonii Bałtyckiej i Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Jest pomysłodawcą i współorganizatorem festiwalu muzycznego „Musique au Leman” w Thonon we Francji, gdzie co roku odbywają się koncerty muzyki symfonicznej i kameralnej z jego udziałem. Jest regularnie zapraszany na międzynarodowe mistrzowskie kursy muzyczne m.in. „Danish Strings” w Danii oraz „Śląskie Lato Muzyczne” w Opolu.

Jakub Jakowicz

Koncertuje od 11 roku życia. Grał jako solista ze wszystkimi czołowymi polskimi orkiestrami. W 1998 roku, na zaproszenie Krzysztofa Pendereckiego, wystąpił na festiwalu imienia kompozytora w Krakowie, prezentując „Capriccio per violino e orchestra” pod batutą Jerzego Maksymiuka. W 2001 r. zadebiutował z filharmonikami monachijskimi pod dyrekcją Pinchasa Steinberga, z którymi wykonał I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego. Od tego czasu występował jako solista z wieloma renomowanymi orkiestrami, m.in. z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orchestra di Santa Cecilia w Rzymie, Orchestre de la Suisse Romande w Genewie, Orquesta Nacional w Madrycie, Royal Stockholm Philharmonic, Orquestra Sinfônica do Estado de São Paulo i Concerto Köln. W latach 2009 oraz 2011 na zaproszenie Antoniego Wita brał udział jako solista w tournées koncertowych Orkiestry Filharmonii Narodowej w Wielkiej Brytanii.

Współpracował z takimi dyrygentami jak Pinchas Steinberg, Jerzy Semkow, Antoni Wit, Jerzy Maksymiuk, Jan Krenz, Yan Pascal Tortelier, Krzysztof Penderecki, Agnieszka Duczmal, czy Marc Minkowski.

Jako kameralista od lat tworzy duet skrzypcowy z ojcem, Krzysztofem. Występował również z takimi muzykami jak Heinz Holliger, Paavali Jumppanen, Garrick Ohlsson, Szymon Nehring, Michel Lethiec, Elina Vähäla, Anna Maria Staśkiewicz, Zvi Plesser, Timmo-Veikko Valve, czy Julius Berger i wieloma innymi.

Jest związany z dwoma kwartetami smyczkowymi: w latach 2008-2014 był prymariuszem Lutosławski Quartet, z którym nagrał m.in. komplet kwartetów smyczkowych Grażyny Bacewicz dla wytwórni Naxos. Od 2006 r. jest członkiem Zehetmair Quartet.

Rozpoczął również współpracę z pianistą Szymonem Nehringiem i wiolonczelistą Marcinem Zdunikiem współtworząc trio fortepianowe. Jest profesorem UMFC w Warszawie oraz Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie prowadzi klasy skrzypiec.

W sezonie 2024/2025 występował m.in. jako solista z orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie. Był jurorem Międzynarodowego Konkursu im. K. Szymanowskiego w Katowicach oraz brał udział w prestiżowych międzynarodowych festiwalach. Występował oraz uczył jako gościnny artysta w Australijskiej Akademii Muzycznej (ANAM) w Melbourne. 

Jest laureatem „Paszportu Polityki” za rok 2003. W 2007 r. otrzymał nagrodę „Orfeusz” podczas Festiwalu „Warszawska Jesień”. W 2018 roku, w uznaniu za wybitny wkład w upowszechnienie muzyki Witolda Lutosławskiego, został uhonorowany Medalem 100-lecia urodzin kompozytora, przyznawanym przez Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego. Jest dwukrotnym laureatem nagrody „Fryderyk”.

Szymon Krzeszowiec 

Jest cenionym skrzypkiem – solistą i kameralistą. Ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Romana Lasockiego oraz Conservatorium van Amsterdam u prof. Hermana Krebbersa. Jest laureatem konkursów skrzypcowych w Brescii (Włochy), Warszawie (im. Tadeusza Wrońskiego) i Poznaniu (im. Zdzisława Jahnkego), a także zdobywcą pierwszych nagród na konkursach muzyki kameralnej w Kopenhadze i Sondershausen (w trio smyczkowym Aristos).

Jako solista występował z czołowymi polskimi orkiestrami, takimi jak NOSPR, Sinfonia Varsovia oraz z większością filharmonicznych orkiestr w kraju. 

Od 2001 roku jest prymariuszem Kwartetu Śląskiego, z którym regularnie koncertuje na całym świecie. Zespół jest laureatem wielu znaczących nagród i wyróżnień, w tym dziesięciu „Fryderyków”, „Gramophone Classical Music Award” za nagranie kompletu kwartetów smyczkowych Grażyny Bacewicz (2017) oraz „Koryfeusza Muzyki Polskiej” (2019).

Współpracuje z pianistą Wojciechem Świtałą, z którym nagrał komplet sonat skrzypcowych Johannesa Brahmsa dla Sony Classical Poland. Jest także członkiem tria fortepianowego Wajnberg Trio. W swoim dorobku ma ponad 60 płyt z muzyką solową i kameralną, a nagrania z jego udziałem ukazały się w takich wydawnictwach jak EMI Music Poland, ECM, Chandos, Denon, BIS, Naxos, CD Accord, DUX, Dacapo.

Zajmuje się również pedagogiką – prowadzi klasę skrzypiec oraz kieruje Katedrą Instrumentów Smyczkowych w macierzystej uczelni. Wykładał gościnnie na renomowanych europejskich uczelniach, takich jak Royal College of Music w Londynie, Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu, Royal Conservatorium w Kopenhadze, a także podczas międzynarodowych festiwali skrzypcowych i kameralnych oraz w wielu ośrodkach akademickich w Polsce.

Od 2004 roku jest związany z Międzynarodowym Festiwalem Kameralistyki Ensemble, sprawuje artystyczną pieczę nad Zakopiańską Akademią Sztuki oraz nad Międzynarodowym Konkursem Skrzypcowym Mieczysława Wajnberga w Katowicach. Często bierze udział w pracach jury krajowych i międzynarodowych konkursów skrzypcowych. 

Oriana Masternak 

Skrzypaczka, kameralistka, organizatorka wydarzeń artystycznych. Jest kierownikiem Katedry Skrzypiec i Altówki Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie oraz profesorem sztuki (tytuł otrzymała w wieku 39 lat jako jedna z najmłodszych w Polsce).

Prowadzi klasę skrzypiec w krakowskiej Akademii Muzycznej, zasiada w jury konkursów i  prowadzi kursy mistrzowskie w Polsce i za granicą. Jej działalność łączy pasję do interpretacji, dbałość o historyczny kontekst i nowoczesne podejście do edukacji muzycznej.

Jest laureatką wielu nagród. Zajmuje się badaniem muzyki polskiej, koncertuje jako solistka i kameralistka w Azji, obu Amerykach i Europie, wykonując repertuar od baroku po prawykonania muzyki najnowszej. Występowała m.in. w Musikverein w Wiedniu, Carnegie Hall w Nowym Jorku, Muzeum Puszkina w Moskwie i najważniejszych salach koncertowych Chin. Ma na koncie ponad 700 koncertów, prawie 40 prawykonań oraz współpracę z wybitnymi dyrygentami i orkiestrami. Od 2014 roku współtworzy Messages Quartet.

Nagrała ponad 15 albumów dla wytwórni takich jak DUX, Acte Préalable, Soliton czy Chopin University Press.

Jako animatorka zrealizowała blisko 30 projektów artystycznych i naukowych. Prowadzi badania nad krakowską tradycją wiolinistyczną – w 2024 roku rozpoczęła projekt Narodowego Centrum Nauki pt. „Krakowska Szkoła Skrzypcowa – geneza, idiom, perspektywy rozwoju”.

Jest stypendystką i laureatką prestiżowych konkursów. Była nominowana do nagród „Fryderyk ” i „Koryfeusz Muzyki Polskiej”. Została uhonorowana m.in. Odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. 

Gra na skrzypcach Sebastiana Langa z 1788 roku.

Paweł Radziński 

Skrzypek i pedagog. Urodził się w Gnieźnie i kształcił w liceum w Poznaniu pod kierunkiem M. Kujawy. Swoją naukę kontynuował na studiach w Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie, gdzie doskonalił swoje umiejętności w klasie światowej sławy wirtuoza Wiktora Pikaizena. Studia ukończył z wyróżnieniem. Swoje artystyczne kompetencje rozwijał później pod okiem mistrzów takich jak K. von Hausegger, R. Ricci oraz H. Szeryng.

Karierę pedagogiczną rozpoczął w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, jednocześnie prowadząc liczne kursy mistrzowskie w Europie i Chinach. W Polsce pracował m.in. w Bałoszycach, Łańcucie oraz Żaganiu. W swojej klasie skrzypiec wykształcił ponad stu absolwentów, w tym wielu laureatów konkursów krajowych, jak i zagranicznych, którzy z powodzeniem rozwijają kariery w prestiżowych orkiestrach zarówno w kraju, jak i za granicą.

Jest założycielem orkiestry Academia dell’Arco, z którą odbył wiele tournée po Europie, ciesząc się uznaniem publiczności i krytyków. Od 1991 roku prowadził również klasę skrzypiec w Konserwatorium w Vasa, Turku, Jakobstad (Finlandia). Obecnie prowadzi klasę skrzypiec w Szkole im. Zenona Brzewskiego w Warszawie. 

Za swoje wybitne osiągnięcia artystyczne i pedagogiczne został uhonorowany wieloma prestiżowymi nagrodami, w tym Medalem Komisji Edukacji Narodowej, „Złotym Krzyżem Zasługi” oraz Medalem „Gloria Artis”.

Małgorzata Skorupa

Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku w klasie skrzypiec prof. Henryka Keszkowskiego. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach wykonawczych w Austrii, we Włoszech i na Węgrzech.

Współpracowała z gdańskimi zespołami orkiestrowymi, a szczególnie z Operą Bałtycką, gdzie w sezonie 1991-92 pełniła funkcję koncertmistrza. W 1996 uzyskała kwalifikacje pierwszego, a w 2002 – drugiego stopnia w Akademii Muzycznej w Gdańsku, w której była również prorektorem. Obecnie pracuje na stanowisku profesora w macierzystej uczelni oraz w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Gdańsku. W roku szkolnym 2007/2008 podjęła współpracę z Zespołem Szkół Muzycznych w Gdyni. 

Występuje jako solistka i kameralistka. Nagrała wiele prawykonań dzieł polskich kompozytorów. Posiada szeroki repertuar, który oprócz standardowych dzieł na skrzypce solo, skrzypce i fortepian, obejmuje także bogatą twórczość współczesnych kompozytorów. 

Wspólnie z pianistą Andrzejem Siarkiewiczem nagrywała dla Polskiego Radia, a z gitarzystą Adamem Matyskiem – nagrała płyty. Od 2006 roku współtworzy Trio Sopo wspólnie z Anną Sawicką (wiolonczela) i Elżbietą Rosińską (akordeon). Zespół ma w swoim repertuarze dzieła oryginalnie skomponowane na trio o takim składzie (Gubajdulina, Valpola, Murto), transkrypcje oraz zamawia utwory u współczesnych kompozytorów. 

Prowadziła wykłady, seminaria oraz konsultacje metodyczne w szkołach muzycznych w całym kraju. Wielokrotnie była jurorem na międzynarodowych, krajowych i regionalnych konkursach i przesłuchaniach. 

Jej uczniowie i studenci są laureatami konkursów krajowych i międzynarodowych. Zdobyli stypendia Prezydenta RP, Ministra Kultury i Sztuki, Prezydenta Miasta Gdańska oraz BGŻ. Są podopiecznymi Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. Koncertują w kraju i za granicą. Brali również udział w nagraniach płytowych oraz audycji radiowych. 

Piotr Tarcholik

Solista, kameralista, koncertmistrz i pedagog. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Ewy Szubra-Jargoń. Swoje umiejętności doskonalił później pod okiem Grigorija Zhislina oraz Wiesława Kwaśnego. Jest laureatem konkursu Jeunesse Musicales w Weikersheim oraz Konkursu Mozartowskiego w Krakowie. 

Współzałożyciel i lider zespołu Sinfonietta Cracovia. Gościnny koncertmistrz Orkiestry Polskiego Radia w Krakowie. W latach 1998-2004 był koncertmistrzem orkiestry Sinfonia Varsovia.

Od września 2004 jest I koncertmistrzem NOSPR, z którą występował wielokrotnie jako solista oraz nagrał wiele archiwalnych utworów, w tym koncerty skrzypcowe Vivaldiego, Mozarta, Prokofiewa, Paciorkiewicza, Strawińskiego, Barbera, Martinu, V. Williamsa oraz Kanchelego.

Koncertował w wielu krajach Europy, Stanach Zjednoczonych oraz Japonii. Występował na najważniejszych europejskich festiwalach muzycznych, również jako gościnny koncertmistrz.

Jest regularnym gościem Schiermonnikoog Kamermuziek Festiwal w Holandii. Współpracuje z artystami tej miary co Philippe Graffin, Lorenzo Gatto, Tatiana Samouil czy Chen Halevi. Jako solista występował z orkiestrami: Sinfonia Varsovia, NOSPR, Polska Orkiestra Kameralna, Cappella Cracoviensis, Sinfonietta Cracovia, orkiestra Akademii Beethovenowskiej oraz z większością polskich orkiestr filharmonicznych.

Jest prymariuszem NOSPR String Sextet oraz kierownikiem artystycznym orkiestry „Sinfonia Galicya”. Nagrał wiele płyt, m.in. dla firmy Dux, CD Accord, Chandos Records, Virgin Classics oraz wydawnictw radiowych.

W latach 2020-2024 roku był kierownikiem Katedry Skrzypiec i Altówki Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie prowadzi klasę skrzypiec. Jest również wykładowcą wielu kursów mistrzowskich w Polsce, Holandii, Austrii, we Włoszech oraz na Litwie. Współpracuje z Akademią Orkiestrową NFM oraz Orkiestrą Sinfonia Iuventus.

Janusz Wawrowski 

Uważany jest za jednego z najbardziej doświadczonych i wyrazistych skrzypków swojego pokolenia. Jego wyjątkowe interpretacje brytyjski The Guardian określił jako „wykonania sięgające granic możliwości”.

Jako solista koncertował m.in. w Musikverein w Wiedniu, Wigmore Hall w Londynie, Elbphilharmonie w Hamburgu, Beethoven-Saal w Stuttgarcie, Teatro Teresa Carreῆo w Caracas, Beethoven Haus w Bonn, Eslite Performance Hall w Taipei, Filharmonii Narodowej w Warszawie, NOSPR w Katowicach oraz Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie.

Występował pod batutą wybitnych dyrygentów, takich jak Douglas Bostock, Krzysztof Urbański, Jerzy Maksymiuk, Giancarlo Guerrero, Jacek Kaspszyk, Daniel Raiskin, Grzegorz Nowak, Łukasz Borowicz, Monika Wolińska, Agnieszka Duczmal, Tomáš Netopil, Juozas Domarkas, Ramon Gamba, Antoni Wit, Marta Gardolińska i Modestas Pitrenas.

Jako solista gościł na prestiżowych festiwalach, m.in. Chopin i jego Europa, Eufonie, Salzburger Festspiele, Odessa Classics, Festiwal Muzyki Polskiej i Festiwal Prawykonań.

Od wielu lat związany jest z wytwórnią Warner Classics, dla której nagrał dziewięć solowych albumów oraz wiele singli. Jego fonograficzny dorobek zdobył uznanie krytyki i przyniósł mu wiele prestiżowych wyróżnień. Album Chopin Inspirations otrzymał nominację do nagrody „Fryderyk 2024”. Wydany wcześniej Phoenix został nominowany do „ICMA 2021”, „Preis der Deutschen Schallplattenkritik”, „Opus Klassik 2021” oraz „Fryderyka 2021”. Jest także dwukrotnym laureatem „Fryderyka” – w latach 2017 i 2019 – najważniejszej polskiej nagrody fonograficznej.

Ma na koncie wiele prawykonań koncertów skrzypcowych skomponowanych z myślą o nim, m.in. przez Tomasza J. Opałkę, Marcina Markowicza, Norberta Paleja, Dariusza Przybylskiego oraz Albenę Petrovic. Z jego inicjatywy powstała też wyjątkowa rekonstrukcja „Koncertu skrzypcowego” Ludomira Różyckiego – dzieła zaginionego w ruinach Warszawy w 1944 roku.

W ostatnich latach promuje twórczość Grażyny Bacewicz – jednej z najwybitniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. 5 lutego 2025 roku, w rocznicę urodzin kompozytorki, ukazał się pierwszy album z planowanej serii Violin Odyssey: Bacewicz Project vol. 1, wydany przez Warner Classics.

Za swoją działalność artystyczną i społeczną został uhonorowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego medalem „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. Jest również laureatem „Nagrody im. Cypriana Norwida” (2019) oraz nominowanym do tytułu „Koryfeusz Muzyki Polskiej – Osobowość Roku” (2018).

Jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Gra na skrzypcach Antonio Stradivariego „Polonia” z 1685 roku.


[2025]