Wieniawski znów w Bazarze - cykl koncertów
Jeden z najznakomitszych wirtuozów skrzypiec w historii Henryk Wieniawski dał w Poznaniu łącznie 18 koncertów, w tym jedenaście wspólnie z bratem Józefem, wybitnym pianistą. Tym samym na mapie koncertowej artysty stolica Wielkopolski znalazła się na drugim miejscu – po Warszawie – wśród miast polskich. Blisko połowa tych koncertów odbyła się w istniejącym po dziś dzień i doskonale prosperującym Hotelu Bazar (Bazarze Poznańskim). Zjawiskowa Sala Biała hotelu doczekała się w ostatnich latach generalnego remontu, stąd pomysł Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu na organizację, we współpracy z Bazarem Poznańskim jako partnerem, cyklu wydarzeń kulturalnych pod wspólnym tytułem "Wieniawski znów w Bazarze", które odbywają się rokrocznie od 2016 roku.
Henryk Wieniawski w Poznaniu - informacje oraz wykaz koncertów >
__________________________________________________________
Rok 2021:
Boarte Piano Trio - Recital online: 6 kwietnia, g. 18.00
6 kwietnia br. na naszym kanale YouTube Wieniawski PL miała miejsce premiera recitalu online z cyklu "Wieniawski znów w Bazarze". Wystąpiło znakomite Boarte Piano Trio. Realizację można obejrzeć online. Serdecznie zapraszamy!
W programie:
L. van Beethoven: Trio fortepianowe c-moll op. 1 nr 3
F. Mendelssohn: Trio fortepianowe c-moll, op. 66 nr 2
Zapowiedź koncertu:
Recital online:
Boarte Piano Trio współtworzy trzech wybitnych polskich muzyków. Konrad Skolarski, Jarosław Nadrzycki i Karol Marianowski to utytułowani artyści, którzy swoją międzynarodową renomę zdobyli występując we wszystkich krajach Europy, w obu Amerykach i w Azji. Zarówno jako soliści, jak i kameraliści oraz członkowie utytułowanego Meccore String Quartet, podbili wiele znamienitych sal koncertowych takich jak: Auditorio Nacional de Música w Madrycie, Wigmore Hall, Cadogan Hall i Menuhin Hall w Londynie, Musikverein w Wiedniu, BOZAR w Brukseli, Frick Collection w Nowym Jorku, Pollack Hall w Montrealu, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Wielka Sala Konserwatorium im. P. Czajkowskiego w Moskwie, Sala im. Arama Chaczaturiana w Erywaniu oraz Atheneum w Bukareszcie.
W czasie swojej drogi artystycznej mieli zaszczyt współpracować z wybitnymi osobistościami ze świata muzyki kameralnej takimi jak: Alfred Brendel, Günter Pichler, Gerhardt Schulz, Valentin Erben, Heime Müller, Pavel Gililov oraz z członkami Artemis Quartett, w tym śp. Friedmannem Weigle. Jako soliści występowali pod batutą wybitnych dyrygentów, między innymi: Krzysztofa Pendereckiego, Michaiła Jurowskiego, JoAnn Falletta, Łukasza Borowicza, Waleriego Giergiewa, Maxima Vengerova, Kristjana Järviego, Giancarlo Guerrero, Sergeya Smbatyana, Massimiliano Caldi i Paula Goodwina.
Członkowie zespołu są zwycięzcami wielu prestiżowych międzynarodowych konkursów, a także otrzymali szereg nagród fonograficznych za swoje dotychczasowe nagrania, w tym nagrodę Supersonic Award niemieckiego magazynu Pizzicato, Diapason 5 magazynu Diapason oraz kilkakrotnie nominację do nagrody Fryderyk. Muzycy BPT występowali z czołowymi orkiestrami, m.in. London Philharmonic Orchestra, Royal PhilharmonicOrchestra, MDR Sinfonieorchester czy Simón Bolivar Orchestra of Venezuela.
Artyści są absolwentami Hochschule für Musik Köln, The Boston Conservatory, Royal Academy of Music, Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie i Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie obecnie prowadzą działalność pedagogiczną. Ukończyli również z wyróżnieniem Escuela Superior de Música Reina Sofía w Madrycie, Universität der Künste w Berlinie, Queen Elisabeth Music Chapel w Brukseli i Universität Mozarteum Salzburg.
fot. Jadwiga Subczyńska
26 listopada br. o godz. 20:00 Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu zaprosiło na wyjątkowy recital online.
Kontynuując naszą misję i jedno z najważniejszych zobowiązań, zapraszamy na koncerty laureatów Międzynarodowych Konkursów im. Henryka Wieniawskiego.
Sam patron Towarzystwa występował wielokrotnie w Poznaniu, a wieczory z jego udziałem cieszyły się wielkim powodzeniem i były każdorazowo artystycznym sukcesem. Koncerty w XIX w. miały zgoła inny przebieg – solista, nawet tak wybitny, jak Henryk Wieniawski, zwykle dzielił estradę z innymi artystami: prezentowały się śpiewaczki, aktorzy (wystawiano sztuki jednoaktowe) i orkiestra teatru, który w danej chwili gościł w Poznaniu. Wiele z tych koncertów odbyło się Sali Białej w Bazarze Poznańskim, która nadal istnieje, chociaż w nieco innym kształcie.
26 listopada br. w Bazarze wystąpił Piotr Pławner – zwycięzca (ex aequo) 10. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego (1991), który, jak dawniej H. Wieniawski, spotkał się na estradzie z innymi wykonawcami. Wspólnie z P. Pławnerem pomuzykowali: Piotr Sałajczyk – obecnie „najgorętsze” nazwisko w polskiej pianistyce oraz Kwartet Śląski – znakomity kwartet smyczkowy.
Artyści wykonali program nawiązujący do recitali XIX-wiecznych. Usłyszeliśmy rzadko wykonywane arcydzieła kameralistyki, takie jak Koncert na fortepian, skrzypce i kwartet smyczkowy D-dur, op. 21 Ernesta Chaussona oraz utwory na skrzypce solo, fortepian solo oraz na kwartet. Program dzielił recital na dwie części: solistyczną i zespołową. W części pierwszej Piotr Sałajczyk wykonał miniaturę z cyklu „Róże i ciernie” op. 13 Juliusza Zarębskiego, a Piotr Pławner solowe kaprysy Grażyny Bacewicz – Kaprys polski i II Kaprys. Rok 2020 przyniósł muzycznemu światu wiele strat, a jedna z nich, wyjątkowo bolesna, wiąże się z odejściem 29. marca Krzysztofa Pendereckiego. Upamiętniając postać tego wybitnego twórcy, członkowie Kwartetu Śląskiego wykonali jego IV Kwartet smyczkowy. Dopełnieniem wieczoru i niejako „daniem głównym” było wspólne wykonanie Koncertu na fortepian, skrzypce i kwartet smyczkowy D-dur, op. 21 Ernesta Chaussona, powstałego z inspiracji znakomitego skrzypka Eugène’a Ysaÿe’a.
Program koncertu:
- J. Zarębski – „Róże i ciernie” op. 13: I. Andante con moto
Piotr Sałajczyk – fortepian - G. Bacewicz – Kaprys polski, II Kaprys
Piotr Pławner – skrzypce - K. Penderecki – IV Kwartet smyczkowy
Kwartet Śląski:
Szymon Krzeszowiec – I skrzypce
Arkadiusz Kubica – II skrzypce
Łukasz Syrnicki – altówka
Piotr Janosik – wiolonczela - E. Chausson – Koncert D-dur na skrzypce, fortepian i kwartet smyczkowy op. 21
Piotr Pławner – skrzypce
Piotr Sałajczyk – fortepian
Kwartet Śląski
Zdjęcia z koncertu autorstwa Jadwigi Subczyńskiej:
__________________________________________________________
Bohorquez Trio: Piazzolla and friends
Bazar Poznański, 5.03.2020, godz. 19.00
Bohorquez Trio w składzie:
Claudio Bohorquez – wiolonczela
Oscar Bohorquez – skrzypce
Gustavo Beytelmann – fortepian
Słowo o muzyce – Róża Światczyńska
Formacja Bohorquez Trio jest w rzeczywistości dialogiem trzech indywidualności – Claudio Bohorqueza, lidera tria, niemieckiego wiolonczelisty o korzeniach peruwiańsko – urugwajskich, ze skrzypkiem Oscarem Bohorquezem (prywatnie bratem Claudia) i argentyńskim pianistą jazzowym, Gustavo Beytelmannem, specjalizującym się w wykonywaniu improwizowanej muzyki do tanga. Artyści zaprezentowali program złożony z klasyków muzyki jazzowej we własnych aranżacjach, utworów Piazzolli oraz własnych kompozycji. Taki dobór programu, eksplorujący atrakcyjne dla melomanów zakamarki sztuki muzycznej, w wykonaniu wybitnych artystów, był ciekawym punktem w kalendarzu koncertowym Poznania.
Miejsce koncertu:
Bazar Poznański, ul. Paderewskiego 7 (wejście od al. Marcinkowskiego 10)
Projekt plakatu: www.olika.pl
Fot. z koncertu w Poznaniu - Jadwiga Subczyńska
__________________________________________________________
Rok 2018:
Roman Simovic - skrzypce, Olga Sitkovietsky - fortepian
Bazar Poznański, 11.03.2018, 18:00
Roman Simovic - skrzypce
Olga Sitkovietsky - fortepian
Recital Romana Simovica - laureata 12. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w 2001 roku. Wirtuoz dał koncert w Poznaniu po latach. Wraz ze skrzypkiem wystąpiła uznana pianistka Olga Sitkovietsky.
Błyskotliwa wirtuozeria Romana Simovica, jego wrodzona muzykalność oraz niemal bezgraniczna wyobraźnia muzyczna sprawiły, iż artysta ten zdobywa uznanie na wielu kontynentach. Simovic występuje na najbardziej prestiżowych estradach świata, do których bez wątpienia należą Sala Teatru Bolszoj w Konserwatorium im. Czajkowskiego w Moskwie, sala Teatru Maryjskiego w Petersburgu, Teatr Wielki w Tel-Awiwie, Victoria Hall w Genewie, Rudolfinum Hall w Pradze, Barbican Hall w Londynie, Art Center w Seulu, Grieg Hall w Bergen, Sala im. Rachmaninowa w Moskwie.
Roman Simovic zdobył nagrody na wielu międzynarodowych konkursach skrzypcowych, między innymi: Premio Rodolfo Lipizer (Włochy), Sion-Valais (Szwajcaria), Yampolsky Violin Competition (Rosja). W 2001 r. zdobył II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu.
Należy do czołowych skrzypków swego pokolenia. Koncertował jako solista z tak wybitnymi dyrygentami, jak: Valery Giergiev, Antonio Pappano, Daniel Harding, Gianandrea Noseda, Kristjan Järvi, Pablo Heras-Casado i Nikolaj Znaider. Simovic współpracuje regularnie ze znakomitymi orkiestrami, m.in. z London Symphony Orchestra (jako koncertmistrz), Symphony Nova Scotia (Kanada), Camerata Bern (Szwajcaria), Filharmonia Praska, Mariinsky Orchestra, i inne.
Jego mocną pozycję w świecie muzycznym potwierdzają także liczne zaproszenia na ważne festiwale muzyczne, m. in. do Verbier, Petersburga (White Nights Festival), Moskwy (Festiwal Wielkanocny), Dubrownika (Dubrovnik Summer Festival), Bergen (Bergen International Festival), Czarnogóry (Kotor Art. Festival), a także do Włoch (Festiwal Portogruaro).
Simovic współpracował z tak uznanymi artystami, jak Leonidas Kavakos, Yuja Wang, Gautier Capuçon, Tabea Zimermann, Misha Maisky, Schlomo Mintz, François Leleux, Itamar Golan, Simon Trpceski, Janine Jansen, Julian Rachlin i inni.
Poza projektami solowymi, Simovic dał się poznać jako aktywny kameralista, jest jednym z założycieli Rubikon String Quartet. Artysta udziela się także jako pedagog, prowadząc klasy mistrzowskie w USA, Korei Południowej, Serbii, Czarnogórze i w Izraelu.
W sezonie 2015/2016 ukazały się nagrania koncertów skrzypcowych P. Czajkowskiego i A. Głazunowa z Mariinsky Orchestra pod dyrekcją V. Giergiewa z udziałem Romana Simovica w charakterze solisty. London Symphony Orchestra wydała także dwie płyty z nagraniami występów kwintetu smyczkowego LSO pod dyrekcją Simovica.
Roman Simovic gra na skrzypach Antonio Stradivariego z 1709 rok, użyczonych mu przez Jonathana Mouldsa, Prezydenta Bank of America.
Program recitalu:
Sergiusz Prokofiew: 5 Melodii op. 35
Robert Schumann/Fritz Kreisler: Fantazja C-dur op. 131
Henryk Wieniawski: Fantazja na tematy z opery „Faust” Ch. Gounoda op. 20
przerwa
Eugène Ysaÿe: Poème élégiaque op. 12
Maurice Ravel: Sonata
Camille Saint-Saëns / Eugène Ysaÿe: Etiuda w formie walca nr 6 z op. 52
Miejsce koncertu:
Bazar Poznański, ul. Paderewskiego 7 (wejście od al. Marcinkowskiego 10)
_________________________________________________________________________________________________
Koncert Ensemble 1904: "Poldowski Re-imagined",
pieśni autorstwa córki Henryka Wieniawskiego,
Bazar Poznański, 25.02.2018, 18:00
Fot. Leszek Zadoń, RR Studio
Kim byla Irena Regina Wieniawska (Lady Dean Paul, Poldowski) - niesłusznie dziś zapomniana, utalentowana kompozytorka? Odkryjcie ją razem z nami! >
Pochodzący z Anglii dyrygent David Jackson założył zespół Ensemble 1904 w 2014 roku. Nazwa ta związana jest z Entente cordiale, porozumieniem, które podpisano w 1904 roku między Francją i Wielką Brytanią, mającym na celu załagodzenie sporów między tymi państwami. Podobne artystyczne założenia dla swojej sztuki przyjęli pochodzący z obu stron Kanału La Manche (a w przypadku śpiewaczki z dalszych okolic) artyści tworzący Ensemble 1904, którzy za cel poszukiwań twórczych postawili sobie wykonawstwo muzyki francuskiej oraz angielskiej początku XX wieku, dokładając starań, by prezentowane przez nich dzieła, nierzadko odkrywane po latach niesłusznego zapomnienia, zabrzmiały wyjątkowo w nowej odsłonie.
W skład zespołu wchodzą artyści młodego pokolenia: amerykańska sopranistka Jazmin Black-Grollemund, pochodzący z Francji Angélique Charlopain (skrzypce) oraz Jérémie Decottignies (kontrabas), zaś szefem artystycznym i twórcą aranżacji wszystkich wykonywanych przez zespół kompozycji jest Dawid Jackson, który dyryguje od fortepianu.
Wydana przez Resonus w 2017 roku płyta „Poldowski Re/Imagined” jest fonograficznym debiutem „artystycznej kooperatywy” Ensemble 1904. Zespół wykonuje aranżacje pieśni Irené Poldowski, czyli Ireny Wieniawskiej (znanej także jako Lady Dean Paul), córki Henryka Wieniawskiego, która jako jedyna spośród jego dzieci swoje życie zawodowe związała z muzyką. Pieśni powstały do wierszy wybitnego francuskiego poety Paula Verlaine’a.
Podczas recitalu Ensemble 1904 w poznańskiej Sali Bazarowej zaprezentowana została całość materiału nagranego na płycie. Po koncercie można było nabyć płytę „Poldowski Re/Imagined”.
Wykonawcy:
David Jackson - fortepian i aranżacje
Jazmin Black-Grollemund - sopran
Angélique Charlopain - skrzypce
Jérémie Decottignies - kontrabas
Program:
Irena Regina Wieniawska (Poldowski) - 22 melodie do wierszy Paula Verlaine’a (1900-1910)
Miejsce koncertu:
Bazar Poznański, ul. Paderewskiego 7 (wejście od al. Marcinkowskiego 10)
_________________________________________________________________________________________________
Rok 2017:
Muzyka amerykańska w Bazarze.
Recital Piotra Pławnera i Piotra Sałajczyka
Bazar Poznański, 5.03.2017, godz. 18.00
„Filmowo i minimalistycznie” – recenzja koncertu opublikowana na kultura.poznan.pl
Artyści:
Piotr Pławner – skrzypce
Laureat I nagrody 10. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego
Piotr Sałajczyk – fortepian
Program:
John Williams – trzy fragmenty z muzyki do filmu „Lista Schindlera”, Charles Ives – Sonat No. 4 „Children’s Day At The Camp Meeting”, Philip Glass – Sonata, William Kroll – Banjo i skrzypki (Banjo nad Fiddle), George Gershwin (ar. Jascha Heifetz) – trzy fragmenty z opery „Porgy nad Bess”
Miejsce:
Bazar Poznański, ul. Paderewskiego 7 (wejście od al. Marcinkowskiego 10)
_________________________________________________________________________________________________
Rok 2016:
Przed Wieniawskim. Poznaniacy kameralnie –
Celina Kotz, Robert Łaguniak, Anna Malesza,
Amelia Maszońska
Bazar Poznański, 29.09.2016, 19:00
Wystąpili związani z Poznaniem młodzi skrzypkowie, którzy zostali zakwalifikowani do udziału w 15. Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego. Przy fortepianie - Hanna Holeksa, oficjalna pianistka Konkursu w 2016 roku.
Program koncertu:
Robert Łaguniak
H. Wieniawski – Kaprys nr 2 op. 10 La Vélocité Wariacje na temat własny op. 15
N. Milstein – Paganiniana
Celina Kotz
K. Penderecki – La follia
K. Szymanowski – Mity op. 30, Driady i Pan
Anna Malesza
H. Wieniawski – Polonez D-dur op. 4, Kaprys nr 7 op. 10 La Cadenza
H. W. Ernst – Wariacje na temat pieśni Ostatnia róża lata
Amelia Maszońska
L. van Beethoven – III Sonata na skrzypce i fortepian Es-dur op. 12
Miejsce:
Bazar Poznański, ul. Paderewskiego 7 (wejście od al. Marcinkowskiego 10)
_________________________________________________________________________________________________
Skrzypce z polską duszą –
Krzysztof Jakowicz, Robert Morawski
Bazar Poznański, 15.09.2016, 19:00
Krzysztof Jakowicz – skrzypce
Robert Morawski – fortepian
To unikatowy koncert, który został utrwalony na płycie i wykonywany był w wielu salach koncertowych w Polsce. Jego program składa się z szeregu utworów (m.in. K. Szymanowskiego, I. J. Paderewskiego oraz H. Wieniawskiego), które wykonywane są na skrzypcach polskich lutników (autorstwa m.in. Feliksa Konstantego Pluszaka, Jana Pawlikowskiego, Marka Olmy i Jana Karonia). Mistrz Krzysztof Jakowicz zaprezentował instrumenty zarówno współczesne, jak i stare, opowiadając o historii każdego z nich. Przy fortepianie towarzyszył mu pianista młodej generacji, Robert Morawski.
Miejsce koncertu:
Bazar Poznański, ul. Paderewskiego 7 (wejście od al. Marcinkowskiego 10)
_________________________________________________________________________________________________
Wieniawski znów w Bazarze
Bazar Poznański, 23.06.2016, 19:00
Henryk Wieniawski (1835-1880) w czasie swoich siedmiu wizyt w Poznaniu dał 17. koncertów. Występował z bratem Józefem, innymi pianistami, a także z orkiestrą. Koncerty w tamtych czasach odbywały się według zupełnie innego scenariusza, niż dzisiejsze: główną atrakcją wieczoru był skrzypek, ale jego występy przeplatane były produkcjami innych artystów. Oprócz popisów wirtuozerii Wieniawskiego, publiczność podziwiała śpiewaków oraz aktorów w jednoaktówkach, zaś cały wieczór artystyczny przeciągał się często do późnej nocy. 23 czerwca 2016 roku, w Noc Świętojańską, klimat tamtych niezwykłych wieczorów ponownie zapanował w pięknej sali koncertowej Hotelu Bazar. W rolę Henryka Wieniawskiego wcielił się znakomity skrzypek – Stefan Tarara, laureat 14. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego. Towarzyszyli mu artyści:
Lora Vakova – Tarara - fortepian
Małgorzata Godlewska - kontralt
Robert Morawski - fortepian
Artu'S Kwartet - kwartet smyczkowy
Krzysztof Szaniecki - prowadzenie koncertu
W programie - m.in. Scherzo – Tarantelle op. 16 H. Wieniawskiego, Aria „Ombra mai fu” z I aktu opery „Xerxes” G. F. Haendel’a, Sonata na skrzypce i fortepian op. 45 E. Griega oraz fragmenty klasycznych przebojów w opracowaniu na kwartet smyczkowy.
Miejsce koncertu:
Bazar Poznański, ul. Paderewskiego 7 (wejście od al. Marcinkowskiego 10)