Jesteś tutaj:  wieniawski.pl / Towarzystwo Muzyczne / Koncerty i wydarzenia / 2020 / Gustavo Beytelmann

Gustavo Beytelmann



Gustavo Beytelmann
– to ceniony argentyński kompozytor, pianista i nauczyciel, który w znaczący sposób przyczynił się do rozwoju tanga. Urodzony w 1945 roku w Venado Tuerto w Argentynie, wcześnie opanował grę na pianinie i już jako trzynastolatek dołączył do orkiestry tanecznej, w której jego ojciec grał na skrzypcach. Bardzo szybko zyskał status profesjonalnego muzyka tanga. Po ukończeniu studiów na Uniwersytecie Muzycznym w Rosario w klasie fortepianu oraz w klasie harmonii i kompozycji artysta rozpoczął intensywną karierę – pisał lub aranżował muzykę do filmów oraz występował jako pianista z zespołami jazzowymi.

W 1976 roku z przyczyn politycznych wyemigrował do Paryża i dołączył do europejskiego tournée Astora Piazzolli. Wspólnie z innymi wygnanymi z Argentyny artystami, G. Beytelmann koncertował w krajach Europy oraz w USA przez ponad 10 lat, dając wyraz swego sprzeciwu wobec argentyńskiej dyktatury wojskowej. W latach 80. był członkiem legendarnego tria Mosalini / Beytelmann / Caratini, dla którego aranżował tradycyjne tanga, a także komponował nowe utwory. W tym czasie G. Beytelmann ugruntował swoją pozycję Maestro Tango Argentino.

Od 1993 roku artysta skupił się na swojej działalności kompozytorskiej, tworząc liczne kompozycje, m.in. na potrzeby kina; współpracował również z telewizją we Włoszech, we Francji i w Niemczech.

W latach 1995-1998 artysta był kompozytorem rezydentem w Dijon. Podobną rolę pełnił w Guebwiller w okresie 2002-2003. Od 1996 roku G. Beytelmann był także dyrektorem artystycznym Wydziału Tanga w Konserwatorium w Rotterdamie, prowadził lekcje mistrzowskie na uniwersytetach w Seattle i Bellingham, a także regularnie współpracował z Akademią Muzyczną w Monaco. W 2008 był kompozytorem rezydentem na festiwalu Moritzburg w Niemczech.

Artysta w swych twórczych poszukiwaniach dąży w stronę zintegrowania tanga z muzyką klasyczną, kreując nowe możliwości łączenia tradycyjnych i nowoczesnych wyrazów ekspresji muzycznej.

[2020]