Joanna Maklakiewicz
W kręgu Wieniawskiego - Edward Wolff
JOANNA MAKLAKIEWICZ, pianistka.
Absolwentka Liceum im. Gnessinych w Moskwie oraz Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Pochodzi ze znanej rodziny polskich artystów. Pracuje w Katedrze Kameralistyki Fortepianowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na stanowisku adiunkta. Prowadzi też działalność dydaktyczną w Zespole Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W dorobku artystycznym ma wiele recitali z polską muzyką fortepianową XIX wieku, a także koncertów kameralnych, na których prezentowała bardzo szeroki repertuar – od XVIII wieku do współczesności. Koncertowała w Europie, Stanach Zjednoczonych i Japonii. Brała udział w licznych festiwalach w Polsce i za granicą, m.in. Festiwal Duetów Fortepianowych (Litwa), Festiwal Muzyki Współczesnej (Ukraina), Chamber Music Days oraz Sommersymfoni (Norwegia). Prowadziła kursy mistrzowskie w Polsce, Japonii, Norwegii i Szwajcarii.
Z PERSPEKTYWY ARTYSTYCZNEJ
Utwory fortepianowe EDWARDA WOLFFA
są bardzo słabo znane, nawet specjalistom i znawcom epoki. Nie zostały
nigdy nagrane i rzadko pojawiają się w programach koncertowych. Postać
tego pianisty i kompozytora nie była mi jednak całkiem obca.
Wielokrotnie wraz z moim mężem Piotrem Janowskim* wykonywaliśmy utwory Henryka Wieniawskiego,
a w biografii słynnego skrzypka często przecież pojawia się nazwisko
jego wuja Edwarda. Jednakże dopiero zapoznając się blisko z kompozycjami
Wolffa, mogłam w pełni docenić ich wartość artystyczną.
Z
wielu uprawianych przez niego gatunków wybrałam te, które są
charakterystyczne dla twórczości obu kompozytorów – Henryka
Wieniawskiego i Edwarda Wolffa. Są to polonezy, mazurki i chansons
polonaises, czyli utwory odwołujące się do polskiej tradycji. Wspólne
inspiracje nie wpłynęły jednak na podobieństwo języka muzycznego, w
utworach tych nie widać wzajemnych nawiązań czy zapożyczeń
stylistycznych. Obaj artyści ukazują w nich swój własny, wysoce
oryginalny styl. Do powyższego zestawu kompozycji dołączyłam też utwory
salonowe oraz dwa dzieła dedykowane Chopinowi, aby w ten sposób dać
pełniejszy obraz spuścizny twórczej Wolffa.
Od strony
wykonawczej utwory Wolffa są bardzo wymagające, zwłaszcza pod względem
technicznym. Kompozytor wykorzystuje w nich wszystkie środki
romantycznej wirtuozerii. Nawet urocze, pełne sentymentalizmu miniatury
salonowe, nie są pozbawione trudności technicznych. W niektórych
utworach widać wyraźne ślady fascynacji Chopinem, ale jednocześnie
odnajdujemy w nich rozwiązania kompozytorskie, które są całkowicie
indywidualne i innowacyjne. Muzyka fortepianowa Wolffa ze wszech miar
zasługuje na przywrócenie jej należnego miejsca w repertuarze
koncertowym.
Joanna Maklakiewicz
* Piotr Janowski (1951-2008), znakomity skrzypek, wybitny interpretator muzyki Henryka Wieniawskiego.
Więcej informacji, zob. www.piotr-janowski.pl
Lista utworów zarejestrowanych na płycie:
Grand Allegro de concert op. 39
À son ami Frédéric Chopin
Paris, Maurice Schlesinger, [1841]
Deux Polonaises caractéristiques op. 137
À son ami Constantin Parczewski
Paris, Maurice Schlesinger/Brandus, [1848]*
Chansons Polonaises op. 219 & op. 220
À son Élève Madame la Princesse Poniatowska
Paris, Ledentu, [1858]
Nocturne en forme de Mazurka op. 45
À son ami Alexandre Batta
Paris, Maurice Schlesinger, [1841]
La Varsovienne. Mazurka nationale op. 102 nr 2
À Madame Miller
Paris, Maurice Schlesinger/Brandus, [1848]
La Mélancolie et l’Espoir. Deux Morceaux de Salon op. 95
À son ami Henri Herz
Paris, Maurice Schlesinger, [1843]
La Bacchante. Valse brillante op. 152
À son ami Joseph Vanderheyden
Paris, Maurice Schlesinger/Brandus, [1848]
Hommage à Chopin. Réverie-Nocturne op. 169
À son Élève Madame Cécile Renault
Paris, Camille Prilipp, [1852]