Henryk Wieniawski and the 19th Century Violin Schools. Techniques of Playing, Performance, Questions of Sources and Editorial Issues
Tytuł: Henryk Wieniawski and the 19th Century Violin Schools. Techniques of Playing, Performance, Questions of Sources and Editorial
Issues
Autorzy: Robin Stowell, Damien Ehrhardt, Renata Suchowiejko, Luca Aversano, Massimilano Sala, Roberto Illiano, Marcin Wąsowski, Dieter Gutknecht, Klaus Döge, László Gombos, Pablo-L. Rodriguez, Małgorzata Woźna-Stankiewicz
Redakcja: Maciej Jabłoński, Danuta Jasińska
Wydawnictwo: Rhytmos na zlecenie Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu
Miejsce i data wydania: Poznań 2006
Język: angielski
Ilość stron: 200
ISBN: 83-923344-1-8
Prezentowana publikacja jest owocem II Międzynarodowej Konferencji Muzykologicznej, która odbyła się w Poznaniu w terminie 10-12 marca 2005 roku. Zawiera gros prezentowanych wówczas referatów. Tematem sesji było życie i twórczość Henryka Wieniawskiego ujęte z perspektywy dziewiętnastowiecznych narodowych szkół skrzypcowych oraz w kontekście twórczości ich czołowych przedstawicieli, do których zaliczają się tacy twórcy jak Louis Spohr, Joseph Joachim, Niccolò Paganini czy František Ondříček. Nie zabrakło referatów poświęconych zagadnieniom wydawniczym, źródłom oraz dydaktyce skrzypcowej.
Gośćmi konferencji byli naukowcy z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Francji, Norwegii, Węgier oraz Polski. Byli wśród nich zarówno muzykolodzy, którzy uczestniczyli w pierwszej edycji sesji (w 2000 roku) i których teksty Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego opublikowało w pierwszym tomie pokonferencyjnym pt. Henryk Wieniawski. Composer and Virtuoso in the Musical Culture of the XIX and XX Centuries, oraz badacze, którzy przybyli do Poznania po raz pierwszy.
Henryk Wieniawski and the 19th Century Violin Schools jest zatem drugim tomem serii wydawnictw pokonferencyjnych, opublikowanym z okazji XIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, który miał miejsce w 2006 roku.
Spis treści:
- Editorial Note
- Robin Stowell (Cardiff): Henryk Wieniawski (1835-1880): Polish, French, Franco-Belgian, German, Russian, Italian
or Hungarian? - Damien Ehrhardt (Paris/Évry): National Schools, Transcultural Mediation and Musical Field in the 19th Century.
The Example of the Neudeutsche Schule and the Société Nationale de Musique - Renata Suchowiejko (Kraków): Franco-Belgian School of Violin Playing. Techniques – Aesthetics – Didactics
- Luca Aversano (Rome): Violin Pedagogy in Italy between the 18th and 19th Centuries
- Massimilano Sala (Lucca): Giovanni Battista Viotti's Quartets from Paris to London
- Roberto Illiano (Lucca): Pietro Antonio Locatelli's Influence on Niccolò Paganini
- Marcin Wąsowski (Warszawa): Virtuosity in Caprices by Karol Lipiński and Niccolò Paganini
- Dieter Gutknecht (Köln): Joseph Joachim and his Influence on Violin Playing in Germany in the Second Half of the 19th Century
- Klaus Döge (München): František Ondříček and Virtuosity. Some Remarks on Ondříček's
Fantasy on Themes from Bedřich Smetana's The Bartered Bridge - László Gombos (Budapest): The Main Directions of the Hungarian Violin School in the 19th and 20th Centuries
- Pablo-L. Rodriguez (Logroño/La Rioja): De la manière des zigeuner. On Pablo Sarasate's 1904 Recordings
- Małgorzata Woźna-Stankiewicz (Kraków): Information on Violin Schools and Virtuosi in the Polish
19th Century Historical Writing on Music - Index
Książka dostępna w siedzibie Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu.