Festiwal BEZSENNOŚĆ: Szymon Komasa - baryton, Marcin Kozieł & Sophia Muñoz - fortepian | 11 czerwca 2021, 20.00
Bezsenność – cykl koncertów kameralnych realizowanych w malowniczych, rzadko kojarzonych z muzyką lokalizacjach. Znani ze scen klasycznych artyści zapraszają do świata swoich muzycznych poszukiwań i prezentują autorskie, często premierowe projekty z pogranicza sztuk.
Nagrania transmisji trzech niezwykłych koncertów piątej edycji festiwalu dostępne są na naszym kanale YouTube Wieniawski PL
_______________________________________________________________
Szymon Komasa - baryton, Marcin Kozieł & Sophia Muñoz - fortepian
KONCERT ONLINE na YouTube Wieniawski PL
"Odkrywanie" - recital na głos i dwa fortepiany
piątek, 11 czerwca 2021, godz. 20.00
Dwa pianistyczne żywioły: Sophia Muñoz - pianistka Metropolitan Opera (gdzie asystowała Jamesowi Levinowi) i Komische Oper Berlin oraz Marcin Kozieł - pianista związany z Wiedniem, na co dzień współpracujący ze śpiewakami Theater an der Wien, Wienner Kammeroper i Universität für Musik und darstellende Kunst. Pomiędzy nimi instrument organiczny - Szymon Komasa. Podczas tego odkrywczego recitalu następuje wymiana rozładowujących się muzycznych emocji, wymiana energii, pianiści grają na zmianę, czasem razem, a czasem nawet wymieniają się w środku utworu. Trzy dynamiczne osobowości dzielą się w tym procesie swoją muzyczną ekspresją.
Fot. Zachar Szerstobitow
_________________________________________
Szymon Komasa - urodzony w Poznaniu baryton, który naukę muzyki rozpoczął w wieku siedmiu lat od gry na wiolonczeli. Instrument ten ukończył dyplomem średniej Szkoły Muzycznej nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. W 2004 roku rozpoczął studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczow w Łodzi. Ukończył je w 2009 roku dyplomem z wyróżnieniem. W tym samym roku rozpoczął podyplomowe studia śpiewu operowego w Guildhall School of Music and Drama w Londynie a następnie kontynuował naukę śpiewu w prestiżowej Juilliard School of Music w Nowym Jorku w programie Artist Diploma of Opera Singing, w klasie śpiewu Edith Wiens. Jest laureatem i zwycięzcą wielu międzynarodowych konkursów wokalnych w kategoriach operowych, m.in.: w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Veronicii Dunne w Dublinie w (2011), Międzynarodowym Konkursie im. Marcelli Sembrich-Kochańskiej w Nowym Jorku (2014) i pieśniarskich (Międzynarodowym Festiwalu i Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2009). Zadebiutował partią Schaunarda w „La Boheme” w Teatro Filharmonico/Arena di Verona we Włoszech (2009).
Z recitalami pieśni wystąpił w Carnegie Hall w Nowym Jorku (2012) oraz Wigmore Hall w Londynie (2012). Śpiewa w wielu teatrach operowych w Polsce i za granicą. Oprócz klasycznych partii operowych takich kompozytorów jak: Mozart, Bellini, Donizetti, czy Verdi artysta z ogromnym sukcesem wykonuje partie w operach współczesnych kompozytorów, m.in.: Korine Fujiwara (The Flood), czy Pawła Mykietyna (Czarodziejska Góra).
Recitale Komasy zostały okrzyknięte absolutnymi hitami i otrzymały fantastyczne recenzje:
Baryton Komasy wywołał drżenie w murach NFM i, gdy trząsłem się z otaczającą mnie architekturą, przypomniały mi się wspomnienia wielkiego i nieżyjącego już niestety mistrza indyjskiej muzyki klasycznej.Opowiadał on o koncercie legendarnego basa, Fiodora Szalapina i mówił o sali, która się trzęsła. „Dobre sobie” – myślałem sobie wtedy – „co z tego, że się trzęsła?”. A jednak. Interpretowanie pieśni potężnym operowym głosem jest trudne, łatwo popaść w zbyt śpiewaczą manierę i zapomnieć o słowach. Gdy jednak nie wpadnie się w tę pułapkę i mimo armaty w strunach głosowych jest się nadal poetą, efekt zapiera dech w piersiach nie tylko śpiewającemu, ale i słuchaczom. Tak też właśnie było.
...potężny głos Komasy – dziś chyba najpełniej rozwinięty w jego karierze, głęboki i alikwotowo bogaty – wręcz rozsadzał uszy w momentach forte. Amplifikacja pozwalała jednak wyeksponować charakterystyczną koncepcję artysty, która zakłada poszerzanie dynamiki także w stronę intymnego pianissimo.
_________________________________________
Program koncertu*:
- C. Debussy – Prélude à l’Après-midi d’un faune (transkrypcja kompozytora na dwa fortepiany)
- R. Clarke – Infant Joy
- G. Bacewicz – Samotność
- G. Bacewicz – Róże
- R. Clarke – Down by the Salley Gardens
- F. Poulenc – Chansons Gaillardes FP 42: I. La Maitresse volage – Rondement, II. Chanson a boire – Adagio, III. Madrigal – Tres decide, IV. Invocation aux Parques – Grave, V. Couplets bachiques – Tres anime, VI. L’Offrande – Modere, VII. La Belle Jeunesse – Tres anime
przerwa
- A. Dvořák – Slovanské tance Op. 46: I. Furiant
- A. Dvořák – Cykl pieśni “Ciganske melodie” op. 55I. Má píseň zas mi láskou zní - Moderato, II. Aj! Kterak trojhranec můj - AllegroIV. Když mne stará matka - Andante con moto, V. Struna naladěna - Allegretto
- A. Dvořák – Slovanské tance Op. 46: II. Dumka
- A. Schönberg – 2 Gesänge, Op. 1: I. Dank
- G. Mahler – Rückert-Lieder: III. Ich bin der Welt abhanden gekommen
*Koncert przewiduje 10-minutową przerwę i potrwa nieco ponad godzinę.
_________________________________________
Grafikę piątej, jubileuszowej edycji Bezsenności przygotował poznański artysta związany ze street artem - Noriaki. Inspiracją były witraże z Kościoła Ewangelicko-Metodystycznego przy ul. Ogrodowej 6, gdzie odbędą się wszystkie trzy koncerty.
Miejsce koncertu:
Kościół Ewangelicko-Metodystyczny w Poznaniu, ul. Ogrodowa 6