Marcin Kozieł
Marcin Kozieł mieszka i pracuje w Wiedniu, gdzie studiował na Uniwersytecie Muzycznym (akompaniament pieśni) oraz w Konserwatorium Muzycznym (korepetycje operowe). Współpracuje z najważniejszymi austriackimi instytucjami kulturalnymi m.in. Theater an der Wien i Wiener Kammeroper, w której pracuje jako pianista koncertujący oraz korepetytor solistów. Od marca 2010 prowadzi klasę korepetycji wokalnej na Universität für Musik und darstellende Kunst.
Akompaniował osobowościom polskiej estrady i sceny operowej (m.in. Andrzej Hiolski, Izabella Kłosińska, Anna Lubańska, Urszula Krygier, Łucja Prus, Danuta Błażejczyk, Jerzy Połomski, Aneta Łastik, Agnieszka Fatyga, Hanka Bielicka) oraz wielu zagranicznym artystom (m.in. Matjas Robavs, Klemens Sander, Daniela Fally, Angelika Kirschschlager, Miriam Albano).
Towarzyszył śpiewakom podczas konkursów wokalnych m.in. w Atenach, Zwickau, Wiedniu, Nowym Sączu, Warszawie, Bydgoszczy i Lublinie, zdobywając niejednokrotnie laury za najlepszy akompaniament.
Współpracuje z nauczycielami śpiewu (m.in. Heleną Łazarską, Gerhardem Kahrym, Margreet Honig, Rudolfem Piernayem, Claudią Viscą, Grace Bumbry), towarzysząc im podczas kursów wokalnych na całym świecie (m.in. Salzburg, Melk, Kraków, Lubeka, Reykjavik).
Artysta prowadzi również wysoko cenione, autorskie kursy dla śpiewaków i pianistów (uczelnie muzyczne w Bydgoszczy, Poznaniu, Reykjaviku, akademia chóralna w Lubece). Na co dzień w stolicy Austrii udziela wielu konsultacji muzycznych śpiewakom z całego świata. Podczas wiedeńskich produkcji operowych z Placido Domingo artysta bardzo często proszony jest o pomoc w przesłuchaniach śpiewaków, którzy chcą zaprezentować się przed Maestro.
W Kammeroper w sezonie 2015/16 objął stanowiska opiekuna muzycznego i wokalnego przy szkole operowej (Junges Ensemble) powstałej w Theater an der Wien. Przez następne sezony towarzyszył wszystkim śpiewakom w kolejnych edycjach szkoły operowej w ich recitalach solowych. Wykonywał bogaty repertuar – utwory od francuskiego baroku, poprzez hiszpańskie zarzuele i argentyńskie tanga, aż do światowych premier utworów napisanych specjalnie dla wiedeńskiego studia operowego.
Podczas wieloletniej współpracy z festiwalem Schleswig-Holstein oraz Chor Akademie Lübeck jako śpiewak a potem przede wszystkim jako korepetytor prowadził próby do wielu dzieł oratoryjnych. Pracował u boku wybitnych osobistości muzyki klasycznej takich jak m.in. Sir Neville Marriner (Missa cellensis J. Haydna), Enoch zu Guttenberg (Pory roku J. Haydna), Sir Roger Norrington (Msza h- moll J. S. Bacha, Daphnis e Chloe M. Ravela), Christoph Eschenbach (IX Symfonia L. van Beethovena), Helmut Rilling (Bachowska Pasja św. Jana), Krzysztof Penderecki (VIII Symfonia – Pieśni przemijania).
Artysta współpracował również z wieloma ważnymi polskimi centrami kulturalnymi: w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej przygotowywał solistów do oper współczesnych i niemieckojęzycznych (Elektra R. Straussa, Medeamaterial P. Dusapina, Jakob Lenz W. Rihma) oraz współpracował z tamtejszym studiem operowym. Dla Filharmonii Narodowej przygotowywał solistów oraz chór do koncertowych wykonań wielkich dzieł: Ariadna na Naksos R. Straussa, Tristan i Izolda oraz Walkiria R. Wagnera (dwa ostatnie przygotowywane i wykonane również w Filharmonii Poznańskiej), a także Der Silbersee K. Weilla. Dla Teatru Wielkiego w Poznaniu przygotowywał z solistami Parsifala R. Wagnera. Opera Bałtycka zaprosiła go do współpracy przy najnowszej produkcji Fidelio L. v. Beethovena. Z Krakowem związany jest przez współpracę z festiwalem Muzyka Polska oraz Opera Rara (przygotowanie solistów, kursy mistrzowskie, recitale). Latem 2020 roku w Filharmonii Warmińskiej nagrał komplet pieśni Italienisches Liederbuch H. Wolfa.
Przygotowywał solistów do wielu międzynarodowych projektów. Były to m.in.: Czarodziejski flet W. A. Mozarta (tournée po Japonii, 2006), L'enfant et les sortilèges M. Ravela (Theater Akzent, Wiedeń, 2006), The Maid And The Thief C. Menottiego (Osnabruck, 2006), Ifigenia w Taurydzie C. W. Glucka (Stadttheater Wien, 2007), Zemsta nietoperza J. Straussa (Y. Menuhin Festival, Gstaad, 2008 oraz Comödie Theater, Nürnberg, 2009), Der Prinz von Homburg H. W. Henzego (Theater an der Wien, 2009). Ostatnie produkcje artysty to Wilhelm Tell G. Rossiniego, światowa premiera opery Hamlet A. Schreiera w Theater an der Wien, Dziewica orleańska P. Czajkowskiego, Rusałka A. Dvořáka, Halka S. Moniuszki na Rok Moniuszkowski z Piotrem Beczałą w roli Jontka, Fidelio L. v. Beethovena na Rok Beethovenowski w Wiedniu oraz Porgy and Bess G. Gershwina.
Od marca 2021 regularnie współpracuje również z największymi obecnie gwiazdami scen operowych: Ramonem Vargasem, Josifem Eyvazovem oraz Anną Netrebko, z którą studiuje przede wszystkim wymagającą niemieckojęzyczną literaturę operową.