Jesteś tutaj:  Aktualności - Towarzystwo Wieniawskiego / Festiwal BEZSENNOŚĆ po raz ósmy! | Poznań, 20-24 maja 2024

Festiwal BEZSENNOŚĆ po raz ósmy! | Poznań, 20-24 maja 2024


Za nami 8. edycja Festiwalu Bezsenność (20-24.05.) w Bazarze Poznańskim. Wydarzenie z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością wśród miłośników niestereotypowej kameralistyki. 

Zapraszamy do obejrzenia rejestracji koncertów na YouTube „Wieniawski Society” oraz subskrypcji naszego kanału.

Tegoroczny Festiwal Bezsenność obejmował pięć fantastycznych wieczorów w pięciu różnych odsłonach. Muzyka polska, szczególnie ta mniej znana oraz najnowsza, znajduje się w centrum zainteresowań Messages Quartet. Artystki zagrały program złożony z dzieł Mendelssohna, Tansmana i Laksa. Dzień później swój najnowszy projekt „XB” zaprezentował zespół Bastarda Trio. Były to utwory największych polskich kompozytorów muzyki filmowej XX stulecia, podane w unikatowy sposób – przefiltrowane przez jedyne w swoim rodzaju podejście Bastardy do materii dźwiękowej. Kolejnym punktem programu był liryczny wieczór w towarzystwie śpiewaka Szymona Komasy i pianisty Marcina Kozieła. Usłyszeliśmy pieśni polskich twórców, takich jak Wasowski, Szpilman czy Krauze. Kolejnego wieczoru pianista Adam Kośmieja zabrał nas w podróż z muzyką transu, medytacji i dużych emocji. Jego najnowszy projekt „Infinity” to autorskie odczytanie popularnego utworu „Canto Ostinato” Simeona ten Holta. Polska muzyka na skrzypce i fortepian była natomiast motywem przewodnim finałowego koncertu skrzypka Jakuba Jakowicza i pianisty Łukasza Chrzęszczyka. Wirtuozi zaprezentowali zróżnicowany i wielobarwny repertuar pochodzący z ich najnowszej płyty pt. „Departures”. 

       20 zł (ulgowy), 40 zł (normalny)

Bilety dostępne online, w CIK oraz w naszym biurze przy ul. Świętosławskiej 7 (10:00-15:00).

Messages Quartet_20.05.2024 / © Magdalena Hałas Bastarda Trio_21.05.2024 / © Mikołaj Starzyński Szymon Komasa_22.05.2024 / © Jakub Pleśniarski Adam Kośmieja_23.05.2024 / © Marcin Szpak Jakub Jakowicz & Łukasz Chrzęszczyk_24.05.2024 / © Mateusz Żaboklicki

________________________  KONCERTY:

Messages Quartet | 20 maja, 20:00


Messages Quartet w składzie: Małgorzata Wasiucionek-Potera (skrzypce), Oriana Masternak (skrzypce), Maria Shetty (altówka) i Beata Urbanek-Kalinowska (wiolonczela) – określany przez krytyków jako „jeden z najlepszych obecnie polskich kwartetów smyczkowych”, został założony w 2014 r. i zaledwie rok później zdobył II Nagrodę, Srebrny Medal oraz Nagrodę Specjalną za interpretację kwartetu D. Szostakowicza w II Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Plovdiv (Bułgaria, X 2015). Od tego momentu zespół stale koncertuje w Polsce i na świecie. W centrum zainteresowań Messages Quartet jest muzyka polska, szczególnie ta mniej znana oraz najnowsza, a za jej interpretacje artystki wielokrotnie były nagradzane i doceniane. Repertuar kwartetu obejmuje dzieła twórców polskich oraz światowe arcydzieła literatury kwartetowej. Zespół dokonał wielu prawykonań – zarówno kompozytorów polskich, jak i twórców zagranicznych; kilkakrotnie prezentował wszechstronny i nowatorski repertuar w ramach serii koncertów kameralnych w NOSPR w Katowicach, a także współpracował z Wydziałem Kompozycji Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie. Artystki Messages Quartet obok działalności koncertowej są wykładowczyniami Akademii Muzycznej w Katowicach oraz w Krakowie, mają na swoim koncie nagrody i wyróżnienia na międzynarodowych konkursach solowych i kameralnych. Są również laureatkami stypendiów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz innych instytucji wspierających artystów na całym świecie. 

To, co wyróżnia Messages Quartet, to – jak podkreślają krytycy – jego unikatowe brzmienie. W swych interpretacjach zespół kładzie nacisk na jednorodność wynikającą z czterech artystycznych indywidualności i szuka nowych znaczeń w muzyce. Nawiązując dialog z publicznością przekazuje tym samym sztukę żywą, emocjonalną i osadzoną we współczesności. Na koncercie w Poznaniu zespół wykonał: Kwartet smyczkowy a-moll op. 13 nr 2 Feliksa Mendelssohna, Triptyque Aleksandra Tansmana oraz III Kwartet smyczkowy „Na polskie tematy ludowe” Szymona Laksa.

________________________________________________________

Bastarda Trio | 21 maja, 20:00


Klarnecista, improwizator i kompozytor Paweł Szamburski założył Bastarda Trio we współpracy z Tomaszem Pokrzywińskim (wiolonczela) i Michałem Górczyńskim (klarnet kontrabasowy). To nietypowe zestawienie instrumentów jest źródłem unikalnego, całkowicie nowego brzmienia, które stało się wyróżnikiem stylu Bastardy. Trio Bastarda cenione jest za stworzenie własnego języka muzycznego, który stał się instrumentem reinterpretacji muzyki dawnej. Chorały, motety i litanie stanowią ledwie punkty wyjścia dla improwizacji i nowych kompozycji; technika ‘alla bastarda’ sprawdza się w nowym kontekście. Tym sposobem, muzyczne tradycje przeszłości ulegają transformacji we współczesny, oryginalny i osobisty przekaz artystyczny. Koncerty zespołu określa się mianem doświadczeń quasi-jazzowych, które średniowiecznemu i renesansowemu repertuarowi nadają walor frapującej świeżości i nieprzewidywalności. Trio pokazuje, jak dzisiaj może brzmieć muzyka dawna przepuszczona przez filtr współczesnych doświadczeń muzycznych, jak i doświadczeń całkiem osobistych. Dziesiąty album grupy Bastarda „XB” ukazał się w tym roku.

Tym razem zespół Bastarda zaprezentował utwory największych polskich kompozytorów muzyki filmowej XX stulecia. W programie znajdowały się kompozycje m.in. Henryka Warsa, Krzysztofa Komedy, Wojciecha Kilara, Zbigniewa Preisnera, Kazimierza Serockiego, Krzysztofa Pendereckiego, Waldemara Kazaneckiego, Lucjana Kaszyckiego, Michała Lorenca czy Jerzego Matuszkiewicza. Znane i lubiane tematy z historii polskiej muzyki filmowej XX wieku zostały podane w nowy sposób, przefiltrowane przez unikalną barwę i specyfikę podejścia zespołu do materii dźwiękowej. Trio pokazuje oryginalną melodię oraz jej wariacje, reinterpretuje zabiegi harmoniczne, dokomponowuje partie, improwizuje, acz subtelnie i z szacunkiem dla oryginału. W tym nowym świetle powstaje zatem autorska opowieść wsparta ważnymi tekstami polskiej kultury muzycznej.

________________________________________________________

Szymon Komasa & Marcin Kozieł | 22 maja, 20:00


Szymon Komasa urodził się w Poznaniu. Naukę muzyki rozpoczął w wieku siedmiu lat od gry na wiolonczeli. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi na Wydziale Wokalno-Aktorskim. Ukończył podyplomowe studia śpiewu operowego w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, a następnie kontynuował naukę śpiewu w prestiżowej Juilliard School of Music w Nowym Jorku w programie Artist Diploma of Opera Singing w klasie śpiewu Edith Wiens. Zadebiutował partią Schaunarda w La Bohème w Teatro Filharmonico/Arena di Verona we Włoszech (2009). Z recitalami pieśni wystąpił w Carnegie Hall w Nowym Jorku (2012) oraz Wigmore Hall w Londynie (2012). Śpiewa w wielu teatrach operowych w Polsce i za granicą. Oprócz klasycznych partii operowych (Mozart, Bellini, Donizetti, Verdi) artysta z wielkim sukcesem wykonuje partie w operach współczesnych kompozytorów, m.in.: Korine Fujiwara („The Flood”) czy Pawła Mykietyna („Czarodziejska góra”). Jest laureatem i zwycięzcą wielu międzynarodowych konkursów wokalnych-operowych. Poza śpiewaniem Szymon Komasa uwielbia kino oraz akrobatykę.

Marcin Kozieł mieszka i pracuje w stolicy Austrii. Współpracuje z Theater an der Wien oraz Wiener Kammeroper jako pianista koncertujący oraz korepetytor solistów. Od marca 2010 r. wykłada na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu. Akompaniował największym postaciom polskiej estrady i sceny operowej (takim jak A. Hiolski, I. Kłosińska, A. Lubańska, Ł. Prus, D. Błażejczyk, J. Połomski, A. Łastik, A. Fatyga, H.  Bielicka) oraz wielu artystom zagranicznym. Towarzyszył śpiewakom podczas licznych konkursów wokalnych, zdobywając niejednokrotnie laury za najlepszy akompaniament. Był korepetytorem i kierownikiem muzycznym wielu produkcji operowych, takich jak: „Elektra” i „Ariadna na Naxos” R. Straussa, „Parsifal” oraz „Tristan i Izolda” R. Wagnera czy „Wilhelm Tell” G. Rossiniego.

Na koncercie usłyszeliśmy m.in. utwory Jerzego Wasowskiego do słów Jeremiego Przybory, Władysława Szpilmana do słów Jana Brzechwy, czy pieśni Zygmunta Krauzego.

________________________________________________________

Adam Kośmieja | 23 maja, 20:00


Adam Kośmieja jest jednym z najbardziej odkrywczych i nowoczesnych polskich pianistów. Nazywany muzycznym kameleonem wykonuje zarówno repertuar klasyczny, jak i szeroko pojętą muzykę nową wykorzystując multimedia. Jego najnowszy album „Infinity” to nowe, autorskie odczytanie popularnego utworu „Canto Ostinato” Simeona ten Holta. Utwór oryginalnie napisany na cztery fortepiany został przez Adama nagrany na fortepian solo i zmultiplikowany w systemie Dolby Atmos. „Odczuwam ten utwór bardzo przestrzennie, niemal kosmicznie – mówi Adam Kośmieja – i przez wiele miesięcy pracowałem nad satysfakcjonującą mnie formalną siatką i mapą nawigacyjną tego utworu. Cała podróż muzyczna na moim albumie trwa ok. 46 min. (plus 2 single) i podzielona jest na 6 części – faz, którym nadałem tytuły nawiązujące do całościowej koncepcji albumu – nieskończonego horyzontu, fizyczności dźwięku, czasu, mechaniki, ruchu". „Canto Ostinato” Simeona ten Holta to przepiękna muzyka transu, medytacji i dużych emocji, które budują kulminacje oparte na powtarzających się strukturach muzycznych. Jej powtarzalność, motoryczność i przestrzenność wychodzi mocno poza rejony klasycznego wykonawstwa muzyki fortepianowej. Nowe błyskotliwe i wirtuozowskie odczytanie tej muzyki przez Adama Kośmieję jest fascynującą i wciągającą podróżą w świat wolności i muzycznego rytuału.

Jako ambasador nowej muzyki cieszy się dużą popularnością wśród czołowych współczesnych kompozytorów (prawykonania, premiery, zamówienia). Współpracował m.in. z Pierre'm Jodlowskim, Francesco Filidei, Agatą Zubel, Stefanem Węglowskim, Ye Xiaogangiem, Philem Cashianem, Joe Cutlerem, Jerzym Kornowiczem, Elżbietą Sikorą. Głęboko eksploruje świat muzyki współczesnej ze swoim trio Flow unit 3 (Anna Kwiatkowska-skrzypce, Mikołaj Palosz-wiolonczela). Intensywnie koncertuje w kraju i za granicą. Jego działalność artystyczna zaprowadziła go do sal koncertowych niemal 20 państw Ameryki Północnej, Europy i Azji. W Polsce współpracował niemal ze wszystkimi krajowymi orkiestrami. Jest absolwentem Manhattan School of Music w Nowym Jorku oraz Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, gdzie obecnie uczy w katedrze fortepianu ze stopniem naukowym doktora. 

Adam Kośmieja jest artystą Warner Music.

________________________________________________________

Jakub Jakowicz & Łukasz Chrzęszczyk | 24 maja, 20:00


Album „Departures” zawiera polską muzykę na skrzypce i fortepian komponowaną od okresu międzywojennego do lat 90. XX wieku (Malawski, Bacewicz, Górecki, Szymanowski/Kochański), wzbogaconą o Sonatę „Post scriptum” ukraińskiego kompozytora Walentyna Silwestrowa. To repertuar niezwykle zróżnicowany i kolorowy. Obok oczywistych hitów kameralnej wiolinistyki – „Kołysanki” Bacewicz i „Tańca” z baletu „Harnasie” Szymanowskiego w opracowaniu Kochańskiego – zarejestrowano utwory mało znane. Poszczególne kompozycje zdają się zapraszać w podróż zakorzenioną w historycznych realiach, w których powstały, ale prowadzącą do lepszego, wyśnionego świata – stąd tytuł płyty: „Departures”. Przewodnikami w tej muzycznej podróży są wirtuozi swoich instrumentów, a jednocześnie doskonale rozumiejący się partnerzy. 

Jakub Jakowicz gry na skrzypcach uczył się u swojego ojca Krzysztofa Jakowicza, pod kierunkiem którego studiował w warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina. Był również ostatnim uczniem jednego z twórców polskiej szkoły skrzypcowej, prof. T. Wrońskiego. Koncertuje od 11 roku życia. Grał ze wszystkimi czołowymi polskimi orkiestrami. W 1998 r. na zaproszenie Krzysztofa Pendereckiego, wystąpił na festiwalu imienia kompozytora w Krakowie, wykonując „Capriccio per violino e orchestra” pod batutą J. Maksymiuka. W 2001 roku zadebiutował z Filharmonikami Monachijskimi pod dyrekcją Pinchasa Steinberga, wykonując I Koncert skrzypcowy K. Szymanowskiego. Jest laureatem pierwszych nagród na konkursach skrzypcowych w Lublinie (1993), Wattrelos we Francji (1995) i Takasaki w Japonii (1999). W 2001 r. został jednym z trzech zwycięzców Międzynarodowej Trybuny Młodych Wykonawców w Bratysławie, organizowanej pod auspicjami Europejskiej Unii Radiowej i Międzynarodowej Rady Muzyki UNESCO. W 2002 r. otrzymał nagrodę Fundacji Polsko-Japońskiej dla najlepiej zapowiadającego się skrzypka młodej generacji. Jest także laureatem Paszportu „Polityki” (2003). W 2007 r. został uhonorowany Nagrodą Orfeusza podczas Warszawskiej Jesieni. Posiada tytuł doktora sztuk muzycznych, od 2004 r. uczy gry skrzypcowej na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie. Gra na instrumencie Braci Gand (Paryż, 1859), dzięki uprzejmości Fondation Jerzy Semkow.

Łukasz Chrzęszczyk – pianista, solista i kameralista, adiunkt w Katedrze Kameralistyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Ukończył studia pianistyczne na UMFC w klasach fortepianu profesora Piotra Palecznego i kameralistyki fortepianowej prof. Mai Nosowskiej. W lutym 2018 r. uzyskał stopień doktora sztuki. Jest laureatem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych i kameralnych  m.in. Grand Prix, I Nagrody w kategorii duetów skrzypce – fortepian i wszystkich nagród specjalnych I Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. L. van Beethovena w Lusławicach (2015); w swoim dorobku ma także nagrody i wyróżnienia konkursów takich, jak Międzynarodowy Konkurs Muzyki Polskiej im. St. Moniuszki w Rzeszowie (2019), Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. K. Bacewicza w Łodzi (2013), Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. J. Brahmsa w Gdańsku (2012) i in. Solo i kameralnie koncertuje w większości krajów Europy, współpracując z wieloma spośród najwybitniejszych polskich instrumentalistów. W swoim dorobku fonograficznym ma m.in. nagrania dla Polskiego Radia i TVP Kultura, płytę z kompozycjami M. Ravela i A. Panufnika (wraz z Aperto Trio, 2014), nagrany w ramach programu IMiT „Muzyczny ślad” album „Śpiewnik Polski”, będący antologią polskiej pieśni XX i XXI wieku oraz rejestrację wszystkich dzieł na skrzypce i fortepian W. Lutosławskiego i K. Pendereckiego. 

________________________________________________________

ORGANIZATOR:


FINANSOWANIE:




PARTNERZY: