Piotr Milewski



Piotr Milewski, zdobywca II nagrody w VII Konkursie Wieniawskiego (1997). Po prawej skrzypek ze swoją profesor Jadwigą Kaliszewską.


Piotr Milewski
jest laureatem prestiżowych międzynarodowych konkursów skrzypcowych, zdobywcą m. in. Srebrnego Medalu na Międzynarodowym Konkursie im. Niccolò Paganiniego we Włoszech, Srebrnego Medalu na Międzynarodowym Konkursie im. Henryka Wieniawskiego w Polsce (1977), Srebrnego Medalu oraz Nagrody Publiczności dla ulubionego skrzypka na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Królowej Elżbiety w Belgii.


Piotr Milewski (Poland) - Henryk Wieniawski - Violin Concerto No. 1 in F sharp minor, Op. 14, I. Allegro moderato - Poznań Philharmonic Orchestra conducted by Wojciech Rajski.mp3 13.1 MB


Piotr Milewski, mając te nagrody na swoim artystycznym koncie, występował jako solista zyskując uznanie w całej Europie, Ameryce oraz Azji - szczególnie w takich krajach jak: Austria, Belgia, Bułgaria, Kuba, ówczesna Czechosłowacja, Francja, Niemcy, Holandia, Korea, Polska, Portugalia, Tajwan, były ZSRR, jak również Stany Zjednoczone.

Od 1988 do 1997 roku współpracował z Dorothy DeLay w Szkole Juilliarda w Nowym Jorku, gdzie jego uczniami byli: Edward Dussinberre - pierwszy skrzypek Takacs Quartet, Tricia Park - laureatka nagrody Avery Fisher Grant oraz pierwsza skrzypaczka Maya Quartet, a także Martin Risley - koncertmistrz Edmonton Symphony w Kanadzie. Jeden z jego uczniów z CCM [College-Conservatory of Music na Uniwersytecie w Cincinnati], Hye Yoon Park, zdobył - jako najmłodszy uczestnik - Brązowy Medal na Międzynarodowym Konkursie Młodych Skrzypków im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie.

Piotr Milewski występował jako solista i kameralista, współpracował także z rozmaitymi festiwalami, między innymi z St. Moritz Festival (w Szwajcarii), Madeira Festival (w Portugalii), Music & Amitie Festival (w Szwajcarii), Aspen Music Festival (w USA), Aria International Summer Academy (w USA), Pacific Festival of California (w USA), Yong Pyong Music Festival (w Korei) oraz Great Wall Academy (w Chinach).

Naukę gry na skrzypcach rozpoczął u Floriana Rylla, następnie uczył się u Stefana Betza w Szkole Muzycznej im. Karola Kurpińskiego w Poznaniu. Studiował w Akademii Muzycznej w Poznaniu, w klasie Jadwigi Kaliszewskiej. Później kształcił się u Josefa Gingolda na Uniwersytecie w stanie Indiana, jak również u Dorothy DeLay i Hyo Kang'a w Szkole Juilliarda. 


"Piotr Milewski (...) potrafi grać ciepłym, pewnym dźwiękiem oraz kształtować frazy w taki sposób, by nadać im wigor i naturalne brzmienie (...) Grał ostrożnie, czego można spodziewać się po zwycięzcy konkursu, ale jednak w energiczny, właściwy tylko dla niego sposób (...) [Był to] występ pełen spontanicznych, ekscytujących momentów (...) [Piotr Milewski] posiada zdolność tworzenia odcieni impresjonistycznych dźwięków (...) [To] śmiałe, rytmicznie żywe, wykonanie".
The New York Times

"Wspaniały start (...) Był to wiedeński debiut Milewskiego, wart poświęcenia mu wieczoru. Wielki talent techniczny nie jest jego jedynym, bo grając Wieniawskiego udowodnił swoją pełną wigoru muzykalność połączoną z wyczuciem rytmu oraz frazowania".
Wiener Presse (Wiedeń)

"Pewny siebie polski skrzypek, Piotr Milewski, pokazał swoją indywidualność, techniczną wirtuozerię oraz pełną ciepła muzykalność. Śmiały wirtuoz (...) rzadko słyszy się Kaprys Paganiniego zagrany tak czystym dźwiękiem, z temperamentem i techniczną solidnością. Adagio g-moll Bacha zostało wykonane z medytacyjnym spokojem i pięknem, co sprawiło, że ta wspaniała muzyka była naprawdę wspaniała". 
Stuttgarter Zeitung (Niemcy)

„Piotr Milewski swą solową partię uszlachetnił zawiłymi, podwójnymi chwytami i wirtuozowskim gestem. Paganini z wysublimowanym uczuciem.”
Basler Zeitung (Bazylea, Szwajcaria)