Paweł Kamasa
Paweł Kamasa swoje studia
pianistyczne odbył pod okiem Rudolfa Buchbindera w Musikhochschule w
Bazylei, Jorge Boleta w Curtis Institute of Music w Filadelfii oraz
Harry Datynera w Konservatorium w Genewie. Jest laureatem nagrody Baldwin Piano Prize (USA) w
1982 roku, Prix de l'Association des
Musiciens Suisses w Lozannie (1987) oraz finalistą konkursu Terrence Judd Award w Londynie (1988). Od czasu swego
debiutu na festiwalu Kissinger Sommer
w 1987 roku, gdzie wystąpił u boku takich artystów jak Radu Lupu, Marylin Horne
czy Bella Dawidowicz, koncertuje na estradach m.in. Salle Gaveau w
Paryżu, Tonhalle w Zurychu, Filharmonii Narodowej w Warszawie i Konserwatorium
im.P.Czajkowskiego w Moskwie. Występował jako solista z niemal wszystkimi
orkiestrami symfonicznymi w Polsce pod batutą wybitnych dyrygentów (m.in. Jan
Krenz, Eivind Gullberg Jensen, Tadeusz Wojciechowski, Marek Pijarowski,
Wojciech Michniewski, Tomasz Bugaj, Wilfried Boettcher, Karol Teutsch). Jest
także gościem festiwali w Europie Zachodniej (Saint-Savin, Chateauneuf-du-Pape,
Genewa, Thun, Musikwoche Braunwald, Music meets Art Goslar) oraz
w kraju (festiwale chopinowskie w Warszawie i w Antoninie, Festiwal
Pianistyki Polskiej w Słupsku, Mistrzowskie Wieczory i Bravo
Maestro! w Kąśnej, Wieczory w Arsenale Wrocław, Festiwal Gwiazd
FORTEpiano w Toruniu, festiwal Filharmonii Łódzkiej Kolory Polski). W Roku Chopinowskim 1999 brał udział jako
jedyny polski pianista obok m.in. Konstantina
Szczerbakowa, Frederick'a Chiu, Abdela Rahman El Bacha i Gergely'ego
Boganyi w
wykonaniu Dzieł Wszystkich
Fryderyka Chopina w ramach Festival
Evian we Francji. Uczestniczył
w prawykonaniu Tria „Cradle Song“ Hanny
Kulenty na monachijskim Biennale '94,
był pierwszym wykonawcą zadedykowanego mu cyklu „Musique polyphonique“ Czesława Gładkowskiego na festiwalu Jazz à Mulhouse '95 w Miluzie. Ma na swoim koncie pierwsze w
Paryżu publiczne wykonanie kompletu Mazurków Karola Szymanowskiego (1994). Jego nagranie tych utworów dla monachijskiej
wytwórni KOCH/Schwann zostało
nagrodzone "Critic's Choice Award '98" prestiżowego
brytyjskiego magazynu Gramophone („a pianist of outstanding poetry,
one of the finest piano recordings of recent years“).
Stałym elementem aktywności artystycznej Pawła Kamasy jest kameralistyka. Od wielu lat partneruje swojemu ojcu, altowioliście Stefanowi Kamasie, występuje z wybitnymi instrumentalistami w Europie Zachodniej oraz z niemal wszystkimi czołowymi artystami w kraju (m.in. Bartłomiej Nizioł, Piotr Pławner, Jakub Jakowicz, Krzysztof Jakowicz, Jan Stanienda, Konstanty Kulka, Andrzej Bauer, Rafał Kwiatkowski, Tomasz Strahl); współpracuje także z Arlequin Ensemble (soliści Tonhalle Orchester Zürich i Orchestre de la Suisse Romande Genève), kwartetami Amati, Wilanów oraz rezydującym w Hannowerze Szymanowski String Quartet.
Obok nagrań płytowych dla wytwórni Koch International oraz Radiowej Agencji Fonograficznej Polskiego Radia artysta dokonał szeregu rejestracji dla europejskich rozgłośni radiowych i telewizyjnych. W przygotowaniu jest wydanie albumu z kompletem ostatnich opusów fortepianowych 116 – 119 Johannesa Brahmsa. Utworom tym, wraz z listami Klary Schumann do kompozytora w polskim tłumaczeniu pianisty, poświęcony jest także autorski spektakl kameralny „Listy pisane muzyką”, realizowany wspólnie z aktorką Teresą Budzisz-Krzyżanowską. Premierowe prezentacje tego projektu w języku oryginału z udziałem niemieckiej aktorki Sibylle Hellmann odbyły się w 2012 roku w miastach północnych Niemiec.
Owoce tej wszechstronnej aktywności Paweł Kamasa z pasją przekazuje w ramach swojej działalności pedagogicznej. W latach 1997-2000 prowadził klasę fortepianu i kameralistyki w Konserwatorium Schaffhausen w Szwajcarii, jest gościem kursów mistrzowskich w kraju i zagranicą. Od jesieni 2012 współpracuje także z Akademią Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.