Jesteś tutaj:  Aktualność - konkursy skrzypcowe / 17. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego | 8-25 października 2026

17. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego | 8-25 października 2026


W 17. Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego, organizowanym przez Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, mogą uczestniczyć skrzypkowie urodzeni w latach 1996-2008. 

Przewodniczącym jedenastoosobowego Jury będzie Bartłomiej Nizioł.

_________________________________

 

Bilety na przesłuchania 17. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego już w sprzedaży.

_________________________________

1. nagroda: 60.000 euro brutto
2. nagroda: 30.000 euro brutto
3. nagroda: 15.000 euro brutto

pozostali Laureaci: 5.000 euro brutto

W ramach Konkursu zostaną przyznane również nagrody pozaregulaminowe; ich lista zostanie ogłoszona przed rozpoczęciem wydarzenia.

_________________________________

Kwalifikacje do Konkursu następują w toku dwuetapowych preselekcji. W pierwszym etapie Jury dokonuje oceny kandydatów na podstawie nagrań. Nagrania muszą obejmować wykonanie dowolnych trzech kompozycji repezentujących trzy różne epoki, solo lub z fortepianem, o łącznym czasie trwania nie krótszym niż 15 minut i nie dłuższym niż 30 minut, zarejestrowane nie wcześniej niż 1 grudnia 2024. Nadesłane pliki nie mogą być montowane w warstwie dźwiękowej. Wymagana jest ciągła widoczność całej sylwetki grającego, przy czym dopuszcza się montaż wideo polegający na zastosowaniu kilku ujęć. Nagrania poszczególnych utworów mogą być zarejestrowane w różnym czasie i miejscach, niezależnie od siebie. Możliwe jest także nadesłanie nagrania pojedynczej części utworu cyklicznego. Utwory powinny być wykonane z pamięci z wyjątkiem sonat i utworów współczesnych.

Kandydaci, którzy w pierwszym etapie preselekcji uzyskali najwyższe oceny Jury, otrzymują zaproszenie na przesłuchania stacjonarne. Program przesłuchań stacjonarnych jest następujący:

  1. Jeden dowolny kaprys N. Paganiniego.
  2. Jeden z poniższych zestawów z sonat i partit J. S. Bacha na skrzypce solo (wykonanie bez powtórzeń):

    a. Adagio i Presto z Sonaty g-moll BWV 1001,
    b. Siciliana i Presto z Sonaty g-moll BWV 1001,
    c. Allemanda, Double, Corrente, Double z Partity h-moll BWV 1002,
    d. Sarabanda, Double, Tempo di Borea, Double z Partity h-moll BWV 1002,
    e. Grave i Allegro z Sonaty a-moll BWV 1003,
    f. Andante i Allegro z Sonaty a-moll BWV 1003,
    g. Allemanda i Corrente z Partity d-moll BWV 1004,
    h. Sarabanda i Gigue z Partity d-moll BWV 1004,
    i. Adagio i Allegro assai z Sonaty C-dur BWV 1005,
    j. Largo i Allegro assai z Sonaty C-dur BWV 1005,
    k. Preludio i Loure z Partity E-dur BWV 1006,
    l. Loure i Gavotte en Rondeau z Partity E-dur BWV 1006,
    m. Menuett I, Menuett II, Bourrée, Gigue z Partity E-dur BWV 1006.
  3. Jeden z poniższych utworów lub grup utworów H. Wieniawskiego:

    a. Polonez koncertowy D-dur op. 4,
    b. Capriccio-Valse op. 7, 
    c. Romance sans paroles et Rondo élégant op. 9,
    d. po dwa Mazurki z op. 12 i op. 19 (łącznie cztery utwory),
    e. Wariacje na temat własny op. 15 [Theme original varié op. 15],
    f. Scherzo-Tarantella op. 16,
    g. Legenda op. 17 oraz Souvenir de Posen op. 3,
    h. Fantazja na tematy z opery Faust Ch. Gounoda op. 20 [Fantaisie brillante sur de motifs de l’opera Faust de Gounod op. 20],
    i. Polonez A-dur op. 21 [2me Polonaise brillante op. 21],
    j. Fantazja orientalna op. 24 [Fantaisie Orientale op. 24]


Formularz zgłoszeniowy oraz pełen Regulamin Konkursu i Regulamin Preselekcji zostaną opublikowane jesienią 2025. Opłata wpisowa dla preselekcji wynosi 100 euro (odrębna opłata wpisowa w przypadku kwalifikacji do Konkursu wynosi 100 euro). Termin przyjmowania zgłoszeń wraz z nagraniami upływa 9 stycznia 2026 o 23:59 CET. Wyniki pierwszego etapu preselekcji – oceny nadesłanych nagrań – zostaną podane do publicznej wiadomości nie później niż 13 lutego 2026 roku.

Przesłuchania stacjonarne drugiego etapu preselekcji odbędą się w terminie przypadającym na okres od 18 kwietnia do 24 maja 2026. Lista osób zakwalifikowanych do Konkursu zostanie podana do publicznej wiadomości 1 czerwca 2026.

_________________________________

8 października: Inauguracja 17. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego
9-12 października: Etap I 
13-15 października: Etap II
16 października: dzień wolny
17-18 października: Etap III 
19 października: dzień wolny
20-21 października: Etap IV – Finał A 
22 października: Etap IV – Finał B 

23 października: Gala i Koncert Laureatów
24 października: II Koncert Laureatów
25 października: III Koncert Laureatów w Warszawie

_________________________________

Ten sam utwór nie może być wykonywany w więcej niż jednym etapie.

I ETAP

czas trwania występu: 25-30 minut

  1. Jeden kaprys H. Wieniawskiego – do wyboru ze zbioru op. 10 lub op. 18.
  2. Jeden z poniższych utworów lub grup utworów H. Wieniawskiego:

    a. Polonez koncertowy D-dur op. 4,
    b. Capriccio-Valse op. 7,
    c. Romance sans paroles et Rondo elegant op. 9,
    d. po dwa Mazurki z op. 12 i op. 19 (łącznie cztery utwory),
    e. Wariacje na temat własny op. 15 [Theme original varié op. 15],
    f. Scherzo-Tarantella op. 16,
    g. Legenda op. 17 oraz Souvenir de Posen op. 3,
    h. Fantazja na tematy z opery Faust Ch. Gounoda op. 20 [Fantaisie brillante sur de motifs de l’opera Faust de Gounod op. 20],
    i. Polonez A-dur op. 21 [2me Polonaise brillante op. 21],
    j. Fantazja orientalna op. 24 [Fantaisie Orientale op. 24].

  3. Dowolny utwór lub utwory wybrane przez uczestnika, z epoki od baroku (dozwolone wykonania smyczkiem barokowym) do współczesności, na skrzypce solo lub z fortepianem. W przypadku utworów cyklicznych nie jest wymagane wykonanie wszystkich jego części. Czas trwania całego występu nie może być krótszy niż 25 ani dłuższy niż 30 minut.


II ETAP

czas trwania występu: 45-50 minut

1. Jedna sonata na skrzypce i fortepian z listy A oraz jeden utwór z listy A.
LUB
Jedna sonata na skrzypce i fortepian z listy B oraz jeden utwór z listy B.


LISTA A – Sonaty:

a. B. Bartók – Sonata nr 1,
b. B. Bartók – Sonata nr 2,
c. E. Bloch – Sonata nr 1,
d. C. Debussy – Sonata g-moll L. 140,
e. E. Elgar – Sonata e-moll op. 82,
f. G. Fauré – I Sonata A-dur op. 13,
g. C. Franck – Sonata A-dur,
h. E. Grieg – I Sonata F-dur op. 8,
i. E. Grieg – II Sonata G-dur op. 13,
j. E. Grieg – III Sonata c-moll op. 45,
k. L. Janáček – Sonata,
l. F. Poulenc – Sonata,
m. S. Prokofiew – I Sonata f-moll op. 80,
n. S. Prokofiew – II Sonata D-dur op. 94a,
o. M. Ravel – Sonata G-dur,
p. F. Schubert – Grand Duo A-dur D. 574 op. 162,
q. R. Schumann – I Sonata a-moll op. 105,
r. R. Schumann – II Sonata d-moll op. 121,
s. V. Silvestrov – Sonata Post Scriptum.


LISTA A – Utwory dodatkowe:

a. G. Bacewicz – Taniec Mazowiecki,
b. G. Bacewicz – Taniec Słowiański,
c. G. Bacewicz – Partita (1955),
d. S. Laks – Suita Polska,
e. K. Lipiński – Rondo alla polacca op. 7,
f. K. Lipiński – Polonez A-dur op. 9 nr 1,
g. K. Lipiński – Polonez e-moll op. 9 nr 2,
h. W. Lutosławski – Partita,
i. W. Lutosławski – Subito,
j. K. Meyer – Capriccio interrotto op. 93,
k. K. Penderecki – Cadenza,
l. K. Penderecki – La Follia,
m. K. Szymanowski – Romans op. 23,
n. K. Szymanowski – Nokturn i Tarantella op. 28,
o. K. Szymanowski – Mity op. 30 (wszystkie trzy utwory),
p. A. Tansman – 5 utworów na skrzypce i fortepian,
q. R. Twardowski – Fantazja Hiszpańska,
r. M. Weinberg – Rapsodia na tematy mołdawskie op. 47 nr 3.


LISTA B – Sonaty:

a. G. Bacewicz – IV Sonata,
b. Z. Noskowski – Sonata a-moll,
c. I. J. Paderewski – Sonata a-moll op. 13,
d. K. Penderecki – I Sonata,
e. K. Penderecki – II Sonata,
f. Z. Stojowski – I Sonata G-dur op. 13,
g. Z. Stojowski – II Sonata E-dur op. 37,
h. K. Szymanowski – Sonata d-moll op. 9,
i. A. Tansman – II Sonata D-dur,
j. M. Weinberg – IV Sonata op. 39,
k. M. Weinberg – V Sonata op. 53,
l. W. Żeleński – Sonata F-dur op. 30.


LISTA B – Utwory dodatkowe:

a. B. Bartók – Rapsodia nr 1,
b. E. Chausson – Poème op. 25,
c. J. Hubay – Carmen,
d. D. Milhaud - Byk na dachu [Cinema-fantaisie d'apres Le Bœuf sur le toit op. 58] - wersja na skrzypce z fortepianem,
e. N. Paganini – I Palpiti op. 13,
f. M. Ravel – Tzigane,
g. P. Sarasate – Melodie cygańskie op. 20,
h. P. Sarasate – Carmen op. 25,
i. M. Skoryk – Rapsodia Karpacka,
j. C. Saint-Saëns – Havanaise op. 83,
k. C. Saint-Saëns – Introdukcja i Rondo Capriccioso op. 28,
l. C. Saint-Saëns / E. Ysaÿe – Etiuda w formie walca op. 52,
m. I. Strawiński – Suita włoska,
n. F. Waxman – Carmen,
o. E. Ysaÿe – Poème élégiaque op. 12.

2. Utwór lub utwory na skrzypce solo lub z fortepianem, dowolnie wybrane przez uczestnika, tylko w przypadku, gdy program złożony z kompozycji wskazanych w pkt 1 powyżej trwa krócej niż 45 min. Może to być utwór barokowy (dozwolone wykonanie smyczkiem barokowym), klasyczny, romantyczny lub XX-wieczny. Granicą jest śmierć kompozytora w 1945 roku. W przypadku utworów cyklicznych nie jest wymagane wykonanie wszystkich jego części. Cały recital nie może być krótszy niż 45 ani dłuższy niż 50 minut. 

III ETAP

Jeden z poniższych utworów:

a. M.P. Górecki - Concerto-Notturno op. 13,
b. A. Panufnik - Koncert skrzypcowy,
c. P. Vasks - Vox Amoris: Fantazja na skrzypce i orkiestrę smyczkową,
d. M. Weinberg - Concertino op. 42.

IV ETAP (Finał A)

Jeden koncert z orkiestrą do wyboru z listy:

a. J. Brahms – Koncert skrzypcowy D-dur op. 77,
b. L. van Beethoven – Koncert skrzypcowy D-dur op. 61,
c. A. Dvořák – Koncert skrzypcowy a-moll op. 53,
d. M. Karłowicz – Koncert skrzypcowy A-dur op. 8,
e. F. Mendelssohn – Koncert skrzypcowy e-moll op. 64,
f. J. Sibelius – Koncert skrzypcowy d-moll op. 47.

IV ETAP (Finał B)

Jeden koncert z orkiestrą H. Wieniawskiego:

a. H. Wieniawski – I Koncert skrzypcowy fis-moll op. 14, 
b. H. Wieniawski – II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22.

_________________________________

competition@wieniawski.pl